KĂ€rlekssĂ„nger, detta hav av smĂ€ktande ballader och kĂ€nslostormande melodier. De flesta av oss har nog en lista bestĂ„ende av de lĂ„tar vi allra bĂ€st tycker fĂ„ngar kĂ€rlekens ljus och mörker. Gudarna ska veta att det finns en hel del att vĂ€lja pĂ„. DĂ€rför var spĂ€nningen stor inför norska supersopranen Sissel KyrkjebĂžs Uppsalakonsert under namnet âSongs of loveâ. Titeln pĂ„ turnĂ©n kanske inte Ă€r den mest fantasieggande, som sĂ„ngerskans dotter tydligen ocksĂ„ pĂ„pekat, men den lĂ€mnar Ă€ndĂ„ stort utrymme Ă„t överraskningar.
PĂ„ den öppna scenen, som badar i rött strĂ„lkastarljus, inleder KyrkjebĂž med The Bellamy Brothers hitlĂ„t frĂ„n -76, âLet your love flowâ. Den milda countryn blir ett behagligt om vĂ€l tamt avstamp. I samma kĂ€nsla tar âLove is all aroundâ vid och min farhĂ„ga om att kvĂ€llens repertoar ska bli en Ă„terblick till repertoaren pĂ„ högstadiets musiklektioner kĂ€nns farligt nĂ€ra. Nog mĂ„ste det finnas lĂ„tar som bĂ„de passar sĂ„ngerskans röst bĂ€ttre och som mer levande mĂ„lar upp kĂ€rlekens mĂ„ngbottnade kĂ€nslor?
Men sĂ„ tar jag en titt omkring mig och fĂ„r ett vĂ€lbehövligt pĂ„minnande om att alla generationer har olika musikaliska kontexter. De flesta i publiken Ă€r i övre medelĂ„ldern och fĂ„r rimligtvis inga flashbacks till högstadiet. NĂ€r Sissel KyrkjebĂž stĂ€mmer upp i sin vĂ€lkĂ€nda (och hĂ€r övertygande framförda) âKjĂŠrlighetâ ser jag hur paret framför mig kĂ€rleksfullt fattar varandras hĂ€nder konstaterar jag att detta verkligen Ă€r kĂ€rlekens toner för mĂ„nga, Ă€ven om de inte Ă€r det för mig.
Och visst blir det fler vĂ€l förutsĂ€gbara lĂ„tval under kvĂ€llen (uttjatade âFeverâ har jag Ă€nnu inte hört nĂ„gon artist göra en spĂ€nnande tolkning av). Carrie Underwoods âBefore he cheatsâ fĂ„r en vĂ€l banal inramning dĂ€r Ă€mnet otrohet â denna kĂ€rlekens nemesis â slarvas bort. Men dĂ€r finns ocksĂ„ de fina och starka överraskningarna.
I Stevie Wonders âYou and Iâ briljerar KyrkjebĂž med sitt bröstregister. SvĂ€rtan i âWithout youâ gĂ„r inte att vĂ€rja sig emot och âFor once in my lifeâ klĂ€s i strĂ„lande jazzskrud dĂ€r bĂ„de band och sĂ„ngerska verkligen tar ut svĂ€ngarna.
Allra bĂ€st blir det Ă€ndĂ„ under det avskalade extranumret dĂ€r âHe ainât heavy, heâs my brotherâ sjungs med rörande innerlighet, endast ackompanjerat av klaviatur. Efter det kĂ€nns de stĂ„ende ovationerna vĂ€lförtjĂ€nta. För högt och lĂ„gt, svackor och höjdpunkter, förutsĂ€gbarhet och överraskningar. Nog Ă€r det Ă€ndĂ„ precis vad kĂ€rlek handlar om?