FörutsÀgbart men kÀrleksfullt

Karin Andersson tyckte att de stÄende ovationerna var vÀlförtjÀnta, trots en vÀl förutsÀgbar repertoar.

Allra bĂ€st blir det Ă€ndĂ„ under det avskalade extranumret dĂ€r ”He ain’t heavy, he’s my brother” sjungs med rörande innerlighet.

Allra bĂ€st blir det Ă€ndĂ„ under det avskalade extranumret dĂ€r ”He ain’t heavy, he’s my brother” sjungs med rörande innerlighet.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Konsertrecension2016-10-17 10:27
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

KĂ€rlekssĂ„nger, detta hav av smĂ€ktande ballader och kĂ€nslostormande melodier. De flesta av oss har nog en lista bestĂ„ende av de lĂ„tar vi allra bĂ€st tycker fĂ„ngar kĂ€rlekens ljus och mörker. Gudarna ska veta att det finns en hel del att vĂ€lja pĂ„. DĂ€rför var spĂ€nningen stor inför norska supersopranen Sissel KyrkjebĂžs Uppsalakonsert under namnet ”Songs of love”. Titeln pĂ„ turnĂ©n kanske inte Ă€r den mest fantasieggande, som sĂ„ngerskans dotter tydligen ocksĂ„ pĂ„pekat, men den lĂ€mnar Ă€ndĂ„ stort utrymme Ă„t överraskningar.

PĂ„ den öppna scenen, som badar i rött strĂ„lkastarljus, inleder KyrkjebĂž med The Bellamy Brothers hitlĂ„t frĂ„n -76, ”Let your love flow”. Den milda countryn blir ett behagligt om vĂ€l tamt avstamp. I samma kĂ€nsla tar ”Love is all around” vid och min farhĂ„ga om att kvĂ€llens repertoar ska bli en Ă„terblick till repertoaren pĂ„ högstadiets musiklektioner kĂ€nns farligt nĂ€ra. Nog mĂ„ste det finnas lĂ„tar som bĂ„de passar sĂ„ngerskans röst bĂ€ttre och som mer levande mĂ„lar upp kĂ€rlekens mĂ„ngbottnade kĂ€nslor?

Men sĂ„ tar jag en titt omkring mig och fĂ„r ett vĂ€lbehövligt pĂ„minnande om att alla generationer har olika musikaliska kontexter. De flesta i publiken Ă€r i övre medelĂ„ldern och fĂ„r rimligtvis inga flashbacks till högstadiet. NĂ€r Sissel KyrkjebĂž stĂ€mmer upp i sin vĂ€lkĂ€nda (och hĂ€r övertygande framförda) ”KjĂŠrlighet” ser jag hur paret framför mig kĂ€rleksfullt fattar varandras hĂ€nder konstaterar jag att detta verkligen Ă€r kĂ€rlekens toner för mĂ„nga, Ă€ven om de inte Ă€r det för mig.

Och visst blir det fler vĂ€l förutsĂ€gbara lĂ„tval under kvĂ€llen (uttjatade ”Fever” har jag Ă€nnu inte hört nĂ„gon artist göra en spĂ€nnande tolkning av). Carrie Underwoods ”Before he cheats” fĂ„r en vĂ€l banal inramning dĂ€r Ă€mnet otrohet – denna kĂ€rlekens nemesis – slarvas bort. Men dĂ€r finns ocksĂ„ de fina och starka överraskningarna.

I Stevie Wonders ”You and I” briljerar KyrkjebĂž med sitt bröstregister. SvĂ€rtan i ”Without you” gĂ„r inte att vĂ€rja sig emot och ”For once in my life” klĂ€s i strĂ„lande jazzskrud dĂ€r bĂ„de band och sĂ„ngerska verkligen tar ut svĂ€ngarna.

Allra bĂ€st blir det Ă€ndĂ„ under det avskalade extranumret dĂ€r ”He ain’t heavy, he’s my brother” sjungs med rörande innerlighet, endast ackompanjerat av klaviatur. Efter det kĂ€nns de stĂ„ende ovationerna vĂ€lförtjĂ€nta. För högt och lĂ„gt, svackor och höjdpunkter, förutsĂ€gbarhet och överraskningar. Nog Ă€r det Ă€ndĂ„ precis vad kĂ€rlek handlar om?

Konsert

LĂ€s mer om