Yan Kok och Hedvika Svendova har båda vunnit gitarrfestivalens tävling Young talents, och vid söndagens gemensamma konsert visar de att unga, tekniskt drivna musikanter mycket väl också kan bjuda personlig gestaltning och känslomässig närvaro, långt från den skolboksmässiga stelheten.

Båda blandar på ett lyckosamt sätt latinamerikanskt med barock. Norska Yan Kok med bland annat transkriberingar av Bachs violin- och cellomusik, framfört med en skärpa, kontur och rytmisk spänst så att musiken låter alldeles naturlig för gitarren. Och samtidigt med en varm ton som lägger något av ett romantiserande skimmer över barockslingorna.

Kanske gör hon ändå starkast avtryck i de avslutande styckena av Barrios respektive Piazzolla, med lager på lager av stämningsbilder i den förres ”Gavota al Estilo Antiguo”, fram till den vackra flagiolett-avslutningen. Även fantasian av Telemann får ett mångdimensionellt, introspektivt drag, trots en del tekniska missar på gitarrhalsen.

Artikelbild

| Prisbelönt solist. Hedvika Svendová har i likhet med Ho Yan Kok vunnit bland annat tävlingen Young talents på Uppsala gitarrfestival.

Kroatiska Hedvika Svendova framför inledningsvis på några fina romantiska miniatyrer, synnerligen koncentrerat i både spel och gester, med tydlig frasering och precision på den åttasträngade gitarren.

Därefter bjuder hon in sin syster Dominica på scenen som också är gitarrvirtuos och tillsammans framför de bland annat ett arrangemang för gitarrduo ur Bachs Goldbergvariationer. Återigen slås jag av hur väl barockens stämföring låter sig översättas till gitarrhalsen, ifråga om den transparens och lätthet som då kan uppstå (Stockholm Guitar Quartet var väl något av svenska pionjärer i just detta).