Drömsk popkonfekt av Roxette

Det osannolika har hÀnt, Roxette gör fullskalig comeback med ett album som mÄste rÀknas till deras bÀsta, skriver Ulf Gustavsson.

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2011-02-09 09:00

POP. Ett decennium efter senaste studioalbumet, och nĂ€stan lika lĂ€nge sedan Marie Fredriksson kollapsade pĂ„ grund av hjĂ€rntumör, har det osannolika hĂ€nt - likt fĂ„gel Fenix gör Roxette fullskalig comeback med en ny cd och en vĂ€rldsturnĂ© runt hörnet.
Och den som tror att det rör sig om snÀll nostalgi för mogenpoppubliken tar gruvligen miste. Charm School utgÄr i första hand inte frÄn Roxettes tidiga powerpop modell The Look, utan snarare frÄn gruppens mindre uppmÀrksammade men musikaliskt mer Àventyrliga mittperiod. Samt med drag av Per Gessles romantiska psykedelia pÄ soloprojektet Son of a plumber som kom för nÄgra Är sedan.

Bortsett frĂ„n första singeln, den smĂ„simpla dansrökaren SheÂŽs got nothing on (but the radio), Ă€r det ont om rockigare inslag, och Clarence Öfwermans klaviaturer dominerar framför gitarrerna.
Det mesta gÄr i mediumtempo, och det Àr de lite mer obskyra numren med Marie Fredriksson som övertygar mest, drömskt vindlande ballader som Happy on the outside, Sitting on top of the world och No one makes it on her own. Hon sjunger dem absolut helgjutet, med en nerv och samtidigt en ekonomi i uttrycket som Àr nÄgot annat Àn dagens uppumpade talangjaktsideal.
Tillsammans har Gessle och Fredriksson Ästadkommit ett album som bör rÀknas bland Roxettes bÀsta, en varierad och drömsk popkonfekt med lÀtt patina, om Àn inte med de mest omedelbara popdÀngorna.

Roxette
Charm School
(Roxette Recordings/EMI)

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!