• tisdag 25 november 2014
Gala. Fotbollsbloggens gala 2014 - Storsla... Fotbollsbloggen Fotbollsbloggen
Vädersponsor:

Svenska barn-appar gör succé

Inte sällan är spel för barn hastigt utvecklade produkter baserade på populära licenser. Men det finns undantag. Toca Boca är ett svenskt företag inom Bonnier-koncernen som uteslutande skapar appar riktade mot yngre barn.

Till skillnad från mycket annat på App Store har Toca Bocas appar en mekanik där det inte handlar om att vinna eller förlora, eller att nå högsta plats på poänglistor. Toca Boca arbetar också efter att barn inte har samma krav på spel som vuxna har. Emil Ovemar är en av grundarna av företaget och han säger att det gäller att ha en hög ambitionsnivå även när det kommer till digitala produkter för barn.
– Det är lätt att som vuxen lura sig att något är uppskattat av barn. Att sticka ut och överträffa förväntningarna känns som en självklarhet om man vill lyckas men ganska få har den ambitionen med digitala barnprodukter. Vi ser gärna att man fortsätter leka med Toca Boca även när man börjar skolan, så vi försöker skapa ett djup i våra produkter som kan fungera högre upp i åldrarna, säger Emil Ovemar.

Sedan företaget startade i september 2010 har deras appar laddats ner över 20 miljoner gånger och flera gånger synts i topplistor på Apples digitala butik App Store. När Hair Salon 2 lanserades i december förra året gick det upp på första plats för kostnadsbelagda Ipad-appar i 18 länder. Än så länge har Toca Boca främst utvecklat appar till Apples format, men med Hair Salon 2 gav de sig även in på Android-marknaden, genom att lansera det på läsplattan Kindle Fire. Under 2013 är tanken att fler lanseringar till Android-formatet ska ske.

Gemensamt för alla Toca Bocas appar är den visuella stilen. Emil Odemar säger att mycket av idéerna kommer från Japan, som har en kultur där maskotar, förpackningar, spel och annat har ett lekfullt uttryck. Men man har även hämtat inspiration från barnen själva.
– Jag har alltid älskat att leka och alltid varit intresserad av barnkultur och leksaker. När vi startade Toca Boca var mina barn tre och fem år så jag testade det mesta i App Store tillsammans med dem och det blev tydligt vilken typ av appar jag ville skapa. Jag ville göra appar som fungerar som leksaker, inte som spel, säger Emil Ovemar.

 

Kultur & Nöje