• tisdag 21 oktober 2014
Öberg tippar: del 12/14 - Där hamnar Siriu... Bandybloggen Bandybloggen
Vädersponsor:

Ung pianostjärna hem igen

På torsdagskvällen tar Maria Verbaité från Uppsala plats vid flygeln i Konserthuset. 19 år ung har hon redan hunnit skaffa sig en bländande teknik och ett personligt uttryckssätt.

Maria Verbaité är bosatt i London där hon har ett fyraårigt stipendium vid Royal Academy of Music. Med jämna mellanrum uppträder hon också som konsertpianist och solist i både Europa och USA.
– Jag tycker om skolan väldigt mycket. Jag får träffa massor av intressanta människor och det är väldigt givande. Min professor Christopher Elton är otroligt bra och det är mycket prestigefullt att få spela för honom, berättar Maria Verbaité.

Hon är född i Litauen men flyttade med familjen till Uppsala som åttaåring. Det var också här som hon på allvar bestämde sig för att satsa på en framtid som pianist.
– Jag hade spelat sedan jag var fem år och när jag var åtta så vann jag en pianotävling. Många sa att jag hade talang och det gjorde att jag ville satsa ännu mer. Sedan dess har spelandet varit en naturlig del mitt liv.

Hon har beskrivits som en tekniskt fulländad pianist. Många har imponerats av hennes sätt att ta sig an välkända verk av bland andra Franz Liszt och Pjotr Tjajkovskij.
– Jag har väldigt virtuosa fingrar. En del recensenter har skrivit att jag har en fantastisk teknik. Jag tror att det delvis beror på att jag ofta har valt att spela snabba stycken, säger hon.

Teknisk skicklighet räcker dock inte för den som vill satsa på en karriär som konsertpianist. Maria Verbaité lägger sig dessutom vinn om att tolka musikstycken på sitt eget sätt. När hon hör andra spela funderar hon ofta på vad hon skulle ha valt att göra annorlunda.
– Jag lyssnar mycket på andra men inte för mycket. Det är viktigt att hitta ett personligt tolkningssätt. I vissa fall är det också viktigt att man inte försöker jämföra sig allt för mycket med andra. När jag till exempel hör Svjatoslav Richters legendariska tolkningar av Liszt så inser jag att de är extremt svåra att försöka leva upp till.

När Maria Verbaité besöker sin gamla hemstad denna gång så framför hon ett mycket välkänt stycke, nämligen norske nationalkompositören Edvard Griegs Pianokonsert i a-moll.
– Griegs musik har en vacker och speciell utformning som gör den unik, med återkommande intervaller. Hans verk är kanske inte särskilt komplicerade rent strukturellt, men de är sköna att spela och varje gång jag framför Pianokonsert i a-moll så känns det som att komma hem, säger Maria Verbaité.

Det är också precis vad hon ska göra nu på torsdag, komma hem alltså. I Uppsala bor fortfarande familjen och vännerna.
– Jag hoppas få se många välbekanta ansikten i publiken, säger hon.

Musikkvällen i Konserthuset bjuder också på en uvertyr från enaktsoperan The Boatswainw’s Mate, skriven av den inflytelserika sufragetten Ethel Mary Smyth.

Hela konserten avslutas i optimistisk anda med Robert Schumanns Symfoni nr 1 B-dur, även kallad Vårsymfonin, framförd av Uppsala Kammarorkester.

 

Kultur & Nöje