De sippar på varsin kaffe i den, för tillfället, lugna förmiddagsstämningen på Churchill Arms. Annars är det mestadels andra drycker som upptar deras huvuden just nu. Fredrik Annell-Berger, Ali Haddadi och Sebastian Enrique Jofre Armijo är tre av huvudarrangörerna bakom Uppsalas egen festival med fokus på öl och whisky. På fredag och lördag intar den Fyrishov för andra gången.

– I många städer är en sån här mässa inriktad mot nördar, och kallar sig just för mässa. Vi fortsätter att kalla det för en festival även i år. Det ska kännas som en folkfest – alla ska ha möjlighet att upptäcka något på sin egen nivå, säger Fredrik Annell-Berger.

Årets festival är dubbelt så stor jämfört med premiärårets, både sett till antalet utställare och yta.

Artikelbild

| ”Just nu är det mycket sura öler, de ser vi mer av hela tiden”, säger Ali Haddadi, ägare på Churchill Arms, angående öltrenden.

– Vi hade väldigt många besökare förra året, över 6000. Det var ett enormt tryck, säger Fredrik Annell-Berger.

Så nu är det plats för fler intresserade. Drygt 80 utställare och 6000 kvadratmeter lyder siffrorna för i år.

QUIZ: Hur mycket kan du om öl?

– Whiskydelen har växt jättemycket jämfört med förra året, berättar Ali Haddadi.

Artikelbild

| Trots namnet på festivalen är det inte bara öl och whisky som kommer att serveras. Även cigarrer, ostar, vin och ett torg med matvagnar tar plats på Fyrishov.

Alla tre håller med om att den rådande öltrenden är fortsatt stark, vilket ger mersmak till festivalen.

– Och just nu är det mycket sura öler, de ser vi mer av hela tiden, säger Ali Haddadi.

Artikelbild

| ”Det ska kännas som en folkfest – alla ska ha möjlighet att upptäcka något på sin egen nivå”, säger Fredrik Annell-Berger om Uppsala Beer & Whisky Festival.

– En annan tydlig trend är saison-öl, en mindre stark öl som man kan dricka lite mer av. Som en reaktion mot de här väldigt humliga och alkoholstarka iporna som var på tapeten i ett par år. En kommande trend tror jag är öl från länder man inte förknippar med ölproduktion på det sättet, som Frankrike och Polen exempelvis, säger Sebastian Enrique Jofre Armijo.

Trots namnet är det inte bara öl och whisky som serveras på festivalen. Bland utställarna finns bland annat cigarrer, ostar, vin, rom och en av årets största nyheter: Ett torg med matvagnar. Att bredda festivalen är ett medvetet val.

– Vi har utgått från öl och whisky men vill visa att det finns alternativ, förklarar Fredrik Annell-Berger.

– Men öl och whisky kommer alltid att vara hjärtat, kärnan i festivalen, säger Sebastian Enrique Jofre Armijo.

De ser stor potential för festivalen i framtiden – och att den ska växa ännu mer.

– Jag tror att vi kan ta ett ytterligare steg i storlek kommande år, säger Fredrik Annell-Berger.