Johanna Uddén, konstkurator: "Om jag mÄste vÀlja nÄgot tror jag det blir kvarteret Hugin. DÄ kan det bli helt nybyggt. Framför allt kan det koppla centrum, dÀr folk rör sig, till konsten. Man skulle se konstmuseet frÄn gÄgatan, men dÄ gÀller det att det blir en tydlig byggnad som signalerar nÄgot coolt. Det Àr mycket placeringen jag gillar. Med förslaget à ngkvarnen finns en annan fördel. Den gamla delen kan fÄ vara lite ruggigare, sÄ att alla rum inte Àr likadana. DÄ ser konsten olika ut ocksÄ."
Natasha Dahnberg, bild- och videkonstnÀr som Àr med och driver Köttinspektionen: "à ngkvarnen Àr det coolaste förslaget, en gammal industrilokal som Àr lite Tate Modern. Hela omrÄdet lÀngs Än Àr laddat. Att integrera gammalt och nytt Àr intressant för konstnÀrer och en gammal lokal kan inspirera till platsspecifika verk. Men samtidskonsten har sÄ stora installationer, sÄ jag önskar ytterligare 1 000 kvadratmeter. SÄ att man inte behöver bygga till om tio Är. HÀlften av de föreslagna 4 000 kvadratmetrarna gÄr ju till kontor, barnverksamhet och restaurang."
Staffan Lövgren, ordförande i föreningen Konstens Hus Nu: "Slottet fÄr tummen ner direkt. Det förslaget ser vi som att kommunen vill ha nÄgot att falla tillbaka pÄ om det blir för dyrt. VÄr idé Àr att det ska vara modernt, nybyggt och lÀttillgÀngligt, helst vid vatten. Om de inte följer vÄrt förslag och bygger pÄ parkeringen vid Tullhuset, stÀller vi oss bakom förslaget kvarteret Hugin. Men Hugin eller à ngkvarnen Àr egentligen hugget som stucket, Konstens Hus Nu har till och med varit inne och granskat lokalen i à ngkvarnen."
Christian Chambert, konstkritiker: "Det Àr bra att de tagit itu med konstmuseets framtid, men mitt förslag har inte beaktats. Jag har publicerat debattartiklar om att konstmuseet kan ligga pÄ Hamnplan bredvid Leches tullhus, pÄ kommunens mark. Det ligger mot StadstrÀdgÄrdens grönska och lÀngs FyrisÄn, dÀr mÄnga rör sig. Utsikten Àr ocksÄ viktig, inte bara sjÀlva huset. Alternativet kvarteret Hugin Àr en tÄrtbit omgiven av hus. Jag vill sÀtta konstens behov i första rummet, inte stadsbyggandet. Man ska inte lÄsa sig vid tvÄ förslag nÀr man vet sÄ lite om förutsÀttningarna."
Elisabeth Bucht, textilkonstnĂ€r och konstpedagog, Ă€ven kĂ€nd som Garnapa: âJag gillade de tvĂ„ huvudplaceringarna i kvarteren Hugin och Ă ngkvarnen. De Ă€r lĂ€ttillgĂ€ngliga för dem som inte orkar ta sig uppför en backe. Om det blir nĂ€rmre stan kanske fler gĂ„r dit spontant ocksĂ„. Det kan bli hĂ€ftig arkitektur, sĂ€rskilt om man behĂ„ller en gammal byggnad och gör en ny stor bakom. Men jag tror det blir vad man gör det till, det blir bra var det Ă€n hamnar om man tar vara pĂ„ de erfarenheter man har.â
Daniel WerkmĂ€ster, chef för Uppsala konstmuseum: "Min och museets hĂ„llning Ă€r att vi ser potential i alla förslagen. Ăver huvud taget Ă€r det bra att verksamheten ska öka. Alla förslag, inklusive slottet, Ă€r bĂ€ttre och större Ă€n det vi har i dag. För slutresultatets skull Ă€r det bĂ€st om vi hĂ„ller oss sĂ„ öppna som möjligt. Det finns för- och nackdelar med alla förslagen och vi har inte all information Ă€n, det hĂ€r var ju bara en förstudie. Sedan överlĂ„ter vi Ă„t andra att bestĂ€mma vad som Ă€r bĂ€st för oss."
LĂS MER: Nu fĂ„r du tycka till om konstmuseet