Hela Carolinabacken var plötsligt uppgrÀvd, man kom ingenstans. Vad pÄgick?
â De bygger för den nya Pride-gatan, förklarade min vĂ€n vid ratten.
âPridegatan? Detta var i augusti. Vi sĂ„g framför oss glada skaror i plymer och paljetter dansande nerför backen.
â Jag tror att det heter âParad-gataâ sa jag, försiktigt.â
Min vÀn kommer frÄn en kultur dÀr paradgata betyder militÀrer pÄ led, med stridsvagnar och kanoner. Han har definitivt fÄtt sitt lystmÀte av det. Uppsala behöver inga sÄdana parader. DÄ föredrar han Pride.
Detta var i somras. Sedan dess har det hÀnt en hel del. Paradgatan har fÄtt stenlÀggning och sitt första konstverk, en Souvenir av Erik Krikortz. Verket Àr en kopia av en stor propagandamÄlning i DDR, mÄlad 1951 av Max Ligner. MÄlningen förestÀller spelande och sjungande pionjÀrungdomar, och ska mana fram kÀnslan av marschen mot Det kommunistiska lyckoriket.
Krikortz har mÄlat sin kopia utanpÄ den lilla vÀrmecentralen till vÀnster i backen, tidigare en ganska trist kub av betongelement.
Konstverket har vÀckt enorm debatt. Bara i UNT rÀknar jag till 28 nyhets- och debattartiklar, och Ànnu flera insÀndare.
Offentlig utsmyckning brukar vĂ€cka debatt i vĂ„r stad. Första gĂ„ngen var Ă„r 1077. Den tyske prĂ€sten Adam av Bremen skriver andtrutet om platsens hednatempel. I detta tempel, âhelt och hĂ„llet prytt med guld, dyrkar folket bilder av tre gudar...â
Vid de grÀsliga bilderna sker barbariska offer. DÀr dinglar kropparna av hingstar, bockar och mÀn, frÄn blodiga galgar vid högarna i Gamla Uppsala...
1967 restes Bror Hjorths vĂ€ldiga "NĂ€ckens polska" framför stationshuset. SĂ€rskilt NĂ€ckens pitt vĂ€ckte anstöt. En ilsken insĂ€ndare i UNT krĂ€vde att en sĂ€rskild gĂ„ngvĂ€g inrĂ€ttades för âbarn och omyndigaâ sĂ„ att de slapp konfronteras med NĂ€cken.
Redan 1935 hade Bror Hjorth hamnat i polisförhör. Han beordrades dĂ„ att ta bort de âpornografiska statyernaâ frĂ„n galleriet FĂ€rg och Form, men lĂ€t de tomma socklarna stĂ„ kvar.
Ăven tomma socklar talar. Just de tomma socklarna var ett tema vid utstĂ€llningen Monumental Propaganda pĂ„ Uppsala konstmuseum 1997.
DĂ„ gĂ€stades Uppsala av de ryska dissidentkonstnĂ€rerna Komar & Melamid. Efter murens fall hade de bĂ„da startat ett upprop för att bevara de störtade monumenten av Lenin och Stalin: âSovjetrysslands monument överskuggade vĂ„r barndom och nu nĂ€r de försvinner Ă€r vi rĂ€dda att vi skall blekna bort med demâ, skrev de ryska dissidenterna.
Förslagen vad man skulle göra med statyerna sprakade av fantasi: âvĂ€nd socklarna upp och ned och plantera grönsaker i dem som en hyllning till den postsovjetiska skörden, leasa monumenten till företagen i vĂ€st, bygg en rutschkana över relikerna, byt hammaren mot en gaffel och skĂ€ran mor en sked...â
UtstÀllningen 1997 fick oss ocksÄ att titta pÄ vÄra uppsaliensiska monument med nya ögon.
KonstnĂ€ren Gunilla Bandolin ville bygga en stĂ€llning runt Geijer för att vi skulle âstĂ„ i breddâ med giganten. Men universitetet sa blankt nej. En ung Stina Wollter uppmĂ€rksammade Bruno Liljefors nakna âSopande flickaâ utanför avdelning 78 pĂ„ Ackis. Den nakna flickan har sedan dess fĂ„tt byxor och en stickad behĂ„ av hemslöjdsgerillan.
Geijer lĂ€mnas inte i fred. I fjol blev han utklĂ€dd till hippie av konstnĂ€ren Martin Kempe. En discokula glittrade över hans huvud och Allen Ginsbergs pacifistiska diktsvit âHowlâ dundrade i högtalare runt honom. En fruktbar debatt om Geijer startade omedelbart:
Förnedrande! tyckte docent Erik Bylander. Kongenialt! ansÄg författaren Ola Larsmo. Den liberale Geijer hade ju sjÀlv upprört de konservativa pÄ sin tid, som förkÀmpe mot slavhandeln och för röstrÀtten.
Ironiskt nog hade konstnÀren Martin Kempe inte en susning om Geijers radikala roll i kulturhistorien. Han hade bara sett John Börjessons staty som en patriark pÄ piedestal, som behövde piggas upp...
Akademiska patriarker har vi gott om, medan kvinnans roll i Uppsalas offentliga skulptur inte Ă€r mycket att hurra över. Pigan sopar och âMusanâ sitter fundersam och passiv vid Geijers fötter. I Upplands Nations trĂ€dgĂ„rd stĂ„r Carl Eldhs âMorâ och suckar, nĂ€r alla hennes söner och döttrar dricker för mycket öl och försummar studierna.
Intressantare - och mer utmanande i all sin mildhet - Ă€r Anders Widoffs lilla âJungfru Mariaâ, dĂ€r hon blygt stĂ„r i blĂ„ sjal i Domkyrkan och gluttar in pĂ„ Gustav Vasa som snarkar i sin sarkofag. En gĂ„ng var det hennes eget kor, och hon dyrkades dĂ€r som himladrottning. Det var lĂ€nge sedan. Hennes Ă„terkomst Ă€r diskret; en liten tidlös kvinna bland andra, pĂ„ flykt frĂ„n Mellanöstern.
Av detta kan man lÀra att det inte bara Àr medborgarna som har Äsikter, ocksÄ statyerna, konstverken och byggnaderna talar med varandra, över tiden.
NĂ€r den dystra markvĂ€rmecentralen i Carolinabacken förvandlas till konstverk, med ett citat av âideologisk propagandaâ, skickar den signaler till hela den omgivande miljön. Carolinabacken Ă€r inte vilken miljö som helst. Den Ă€r av riksintresse, och den Ă„ngar av historisk ideologi. Carolinabacken Ă€r en korsvĂ€g för universitet och kyrka, borgerlighet och kungamakt. Gunnar Wennerberg representerar bĂ„de lĂ€rdomen och det studentikosa buslivet, prins Gustaf bĂ„de statsmakten och poesin. LĂ€gg dĂ€rtill att sjĂ€lva Drottninggatan Ă€r ett arv frĂ„n Drottning Kristinas stadsplan pĂ„ 1600-talet, Uppsalas pulsĂ„der mellan öster och vĂ€ster. DĂ€r har handelsforor, kröningsvagnar och bödelskĂ€rror rullat i mer Ă€n trehundra Ă„r.
Uppför backen har demonstrationstÄgen stretat, i kamp för allmÀn röstrÀtt och internationell solidaritet. PÄ sextiotalet svingades bÄde vita mössor och röda fanor i Carolinabacken. En och annan fyrtiotalist har tÄgat hÀr, inte bara under frihetens fana, utan Àven under auktoritÀra paroller. Kanske inte precis i Honeckers fotspÄr, snarare i Mao Tse Tungs. Ett tungt auktoritÀrt arv var det, likafullt.
MĂ„nga debattörer har förnekat att bilder frĂ„n DDR alls har nĂ„got med Uppsala att göra. Ăr det sĂ„ sĂ€kert? Historikern Birgitta Almgren har nyligen kartlagt det blomstrande kulturella samarbetet mellan Sverige och DDR decennierna efter kriget. VĂ€lvilliga och godtrogna tysklĂ€rare och prĂ€ster reste i skytteltrafik över Fredens hav till Ăsttyskland, för att frĂ€mja vĂ€nskapen mellan folken.
Vi tillhör ett land vars utrikesministrar för bara nĂ„gra decennier sedan antingen förnekade Sovjets ockupation av Baltikum (Sten Andersson, S) eller konstaterade faktum: âVi har ju alltid Finland!â (Torsten Gustavsson, C). 1900-talets Europa Ă€r ett slagfĂ€lt, den offentliga konsten och Ă€rren vittnar om det, som Hynek Pallas skrev i UNT.
Vi lever sannerligen inte i Ăstberlin av Ă„r 1951. Men vi lever mitt i historien, i Europa och vĂ€rlden. Ideologierna haglar om öronen pĂ„ oss. Oavsett motiven i den offentliga konsten mĂ„ste vi vĂ€lja om Drottninggatan ska bli en gata för Pride eller Parader. Konstverken kan pĂ„minna oss alla om detta viktiga val.