Tina Ahlins meritlista kan göras lång. Hon är musiker, författare, kompositör, pianist, sångerska och programledare. Numera turnerar hon med Orsa Spelmän – folkmusikgruppen som skapades på initiativ av Benny Andersson 1987. I morgon spelar de för första gången i Rasbo kyrka.

– Jag är så förtjust i sommarkonserter. Vi kommer att varva traditionell folkmusik med visor av bland andra Benny Andersson och Allan Edwall, säger Tina Ahlin.

Tina Ahlin har hängt ihop med ”Orsingarna”, som hon kallar dem, i fem–sex år.

Artikelbild

| Tina Ahlin och Orsa spelmän uppträder under Allsång på Skansen 2017.

– Vi skulle kunna hålla på hur länge som helst känns det som. Det finns en stor musikalisk upptäckarlust i gruppen samtidigt som vi trivs ihop socialt, säger Tina Ahlin.

Men det är först på senare år som Tina Ahlin spelar folkmusik så här frekvent. Tidigare har hon mest lyssnat på genren.

– Killarna är uppväxta med folkmusiken och har en relation till genren som jag aldrig kommer att få. Men det har känts så inspirerande att skriva musik och spela ihop, säger Tina Ahlin.

Annars har 51-åringen bland annat komponerat och arrangerat musik, gjort revyer, arbetat med Lorry-gänget, gett ut skivor och skrivit böcker. Hennes cv är för långt för att få plats i denna text.

Artikelbild

| Tina Ahlin och Orsa Spelmän.

– Jag är rastlös som person och har alltid sugits in i skaparprocessen. Den gör att man känner sig levande, säger Tina Ahlin.

Är rastlösheten något som speglar av sig i din karriär?

Artikelbild

| Tina Ahlin och Orsa Spelmän spelar i Rasbo på söndag.

– Ja, jag har aldrig känt mig som enbart pianist, utan har alltid velat prova nya instrument och nya musikgenrer. Därför har jag haft svårt med att sätta ett epitet på mig själv. Jag minns när Mark Levengood sa till mig på sin omisskännliga finlandssvenska dialekt: ”Tina, man är inte bara en sak, man är många saker samtidigt.” Det ligger något i det. Jag kommer nog inte kunna bestämma mig för vad jag är ens när jag är 80 år, säger hon.

Under sin långa karriär har hon samlat på sig många minnen. Samarbetet med Hasse Alfredsson var särskilt betydelsefullt. Hon arbetade med honom i många år, med bland annat revysuccén ”Prins korv under taket” som sattes upp på Oscarsteatern 1999.

– Det var ovärderliga år. Han lärde mig att våga prova mina vingar, jag tänker ofta på Hasse, säger Tina Ahlin.

Mångsysslerskan har redan planerna satta inför nästa år. Då planerar hon en turné med en samling jazz- och klassiska musiker.

– Vi är ännu i begynnelsestadiet vad gäller planeringen, men vi leker med tanken att göra föreställningar på svenska slott, säger Tina Ahlin.