Japanska Studio Ghibli utgör ett med Ären allt viktigare andrum i den kvÀvande hetsiga och stÀndigt kicksökande barnfilmsvÀrlden. Med LÄnaren Arrietty visar sig studion vara precis lika envist förankrad i traditionen som alltid. Det Àr handmÄlat, detaljerat, lÄngsamt, inte mer dramatiskt Àn vad berÀttelsen krÀver.
Och Ă€ndĂ„ alldeles hĂ€nförande. Varje bildruta Ă€r kort sagt ett underverk i denna film, som bygger pĂ„ Mary Nortons roman The Borrowers och handlar om en familj av smĂ„folk som i hemlighet âlĂ„narâ mat och förnödenheter frĂ„n mĂ€nniskorna.
De bor under golvplankorna i ett hus i utkanten av Tokyo. Dottern i familjen, Arrietty, har just nĂ„tt Ă„ldern för sitt första uppdrag: att lĂ„na socker. RĂ€derna sker nattetid, eftersom smĂ„folket under inga omstĂ€ndigheter fĂ„r bli upptĂ€ckta av mĂ€nniskorna. ĂndĂ„ Ă€r det precis vad som hĂ€nder Arrietty.
Men tolvĂ„rige Sho â som snart ska genomgĂ„ en komplicerad hjĂ€rtoperation och befinner sig i huset pĂ„ landet för att vila â har inte för avsikt att jaga ut sagovarelserna ur hemmet. TvĂ€rtom. De blir snart vĂ€nner, och Sho hjĂ€lper familjen nĂ€r det visar sig att somliga i hans nĂ€rhet inte Ă€r lika vĂ€nligt instĂ€lld till frĂ€mlingarna som han sjĂ€lv.
LÄnaren Arrietty Àr Hiromasa Yonebayashis regidebut. Han klarar uppgiften utmÀrkt, och visar dÀrmed att Studio Ghiblis framtid Àr sÀkrad nÀr mÀstare som Hiyao Miyazaki och Isao Takahata gÄr ur tiden.
Filmen Àr en bildskön meditation över de Àmnen som brukar uppehÄlla studion: vÀnskapen, döden och, som av bara farten, den moderna mÀnniskans destruktiva förhÄllande till naturen.
Den som vill kan ocksÄ se LÄnaren Arrietty som en kommentar till vÄr tid av ekonomiska kriser. SmÄfolkets ÄteranvÀndande av gamla saker och kreativa nytÀnkande illustrerar ett alternativ till de senaste decenniernas numera lika omöjliga som ohÄllbara masskonsumtion.