Det ligger en stor risk i att göra en adaption av en sĂ„ populĂ€r novell som Norwegian Wood av Haruki Murakami. Murakami har ett alldeles sĂ€reget ord som torde vara omöjligt att föra över till duken och inte gĂ„ miste om alla iakttagelser i vardagen och lĂ„nga beskrivningar om Ă€ven de mest triviala saker. Det visar det sig ocksĂ„ vara. Men misströsta inte, den fransk-vietnamesiske regissören TrĂąn Anh-HĂčng tar hjĂ€lp av bildsprĂ„ket och lĂ„ter i stĂ€llet det utgöra hans grund och tolkning av Murakamis berĂ€ttelse.
Historien utspelar sig i Tokyo pÄ 60-talet i universitetsmiljö. Studenten Watanabe (Kenichi Matsuyama) trÀffar pÄ en gammal vÀn frÄn gymnasietiden, den svÄrmodiga Naoko (Rinko Kikuchi) och de tvÄ blir förÀlskade. De sörjer bÄda en gemensam vÀn som tog livet av sig och Naoko blir alltmer sluten. Mitt i allt trÀffar ocksÄ Watanabe den sprudlande och lite luriga Midori (Kiko Mizuhara).
Titeln Norwegian Wood Ă€r lĂ„nad av en lĂ„ttitel i The Beatles repertoar och börjar âI once had a girl, or should I say, she once had meâ. Och visst har de honom. De unga kvinnorna i filmen. Han gör allt de ber honom om.
Norwegian Wood Ă€r en tidlös historia om ung kĂ€rlek. TonĂ„rsförĂ€lskelsen â sĂ„ brinnande betydelsefull och uppslukande att den överskuggar allt annat â tas pĂ„ djupaste allvar. Detta skildras fint i en scen nĂ€r demonstrationerna Ă€r i full gĂ„ng och Watanabe hamnar mitt i de högljudda klungorna. Men han mĂ€rker ingenting. Faktum Ă€r att han knappt pĂ„verkas av vad som sker runt omkring honom. Han har viktigare saker att fundera över. Det upptar all hans tid.
Grundtonen Ă€r svartare i filmen Ă€n i novellen. Filmen saknar mycket av Murakamis humor och densitet i sprĂ„ket, samt karaktĂ€rernas djup. Men det Ă€r en sagolikt vacker och förförande tragedi. Mannen som hĂ„llit i kameran Ă€r Lee Ping Bin, som Ă€ven samarbetade med TrĂąn Anh-HĂčng i NĂ€r solen stĂ„r som högst.
Fotot Àr dystert, men drömmande och teatraliskt inramat. Storslagna vyer vÀxlas med intima nÀrbilder. Det Àr bÄde romantiskt, passionerat, enkelt, komplicerat, intensivt och sorgligt pÄ samma gÄng. Det lÄngsamma tempot lÀmnar plats till funderingar och skyndar inte pÄ. Det fÄr ta tid nÀr man har nÄgot sÄ viktigt att tala om som tonÄrskÀrlek.