Kärlek och makt, makten över sexualiteten, makten över livet och tillvaron. Den ser självklart olika för varje individ; mellan könen, klasserna, nord och syd, öst och väst, fattig och rik. Den 50-åriga arbetarklasskvinnan som hemma i Österrike hamnar lågt på maktskalan blir på semesterresan till Kenya plötsligt överklass, och maktstrukturen förändras. Men kan hon ta kommandot över sitt liv...
Teresa reser från bångstyrig tonårsdotter och glåmigt liv till soliga Kenya där hon blir en naiv och något motvillig sugar mama. Där står de unga fattiga männen på rad, färdiga att uppfylla varje önskning. Det tar ett tag att vänja sig och Teresa värjer sig till en början från sina mer försigkomna väninnors sätt att hantera situationen. Hon är också lite otänkt romantisk och har en föreställning om att hon ska hitta Kärleken här.
Österrikiske regissören Ulrich Seidl har tidigare gjort bland annat Hunddagar och Import/Export, båda filmer som har ett slags dokumentärt anslag och skildrar vardag i ett absurt sken. Nu har han en trilogi på gång med namnet Paradis, i ett slags ironisk knorr. Den första filmen heter Kärlek, en vemodig eller snarare tragisk skildring av relationer långt från just det namnet.
Seidl använder en dokumentär filmteknik och blandar proffs och amatörer. Dialogen utformas av skådespelarna i de situationer de hamnar i och filen spelas in kronologiskt så att de inblandade ska erfara samma resa som personerna de spelar. Det fungerar mycket bra och han får till en trovärdighet i sina filmer som är beundransvärd. Teresa (mycket bra spelad av Margarethe Tiesel) känns verkligen sann liksom de övriga medverkande.
Sedan är det en annan sak att Seidl inte kommer med så många nya "sanningar". Det är snarare makten som korrumperar, än att till exempel kvinnor skulle vara mindre anfäktade av att ta för sig när det går. Paradis: Kärlek är också en jobbig film att ta del av, alla är förlorare och någon väg ut presenterar han inte. Men frågeställningen är förstås viktig och att det gör så ont att se filmen visar att han trampar på en mängd ömma tår.