Det kan pratas vÀldigt teoretiskt kring Johann Sebastian Bachs vÀldiga komposition Matteuspassionen (1729): Om vilka stora resurskrav verket stÀller, om tonsÀttarens kontrapunktiska mÀsterskap, bl.a. Men allt bleknar inför upplevelsen att fÄ lyssna till ett verk som omedelbart griper lyssnaren Ànda in i sjÀlen, sÀllsynt gripande och emotionellt.
TvÄ blandade körer (precis lagom stora) med anslutande varsin orkester (strÄkar och trÀblÄs) stereofoniskt utplacerade. I mitten dramats tvÄ huvudpersoner, den berÀttande evangelisten och Kristus, med generalbasinstrument (orgel, luta, cello) i direkt anslutning.
FrÄn verkets första takt mÀrktes att kvÀllens aktörer var hÀr för att berÀtta ett riktigt drama. En energisk Gary Graden manade fram engagemang i tempo och nyanser. Körer och orkestrar svarade med intensiva nyanseringar och fraseringar. SÄ fortsatte de hela verket igenom, Àven i folkhopskörsatser och koraler. Alldeles storartat.
KvÀllens mÄnga vokalsolister gjorde ett mycket bra jobb (enda undantaget nÄgra smÄ rollinsatser frÄn kören som blev fel; sÄdant hÀnder). De som imponerade allra mest pÄ mig var dock tenorsolisten, evangelisten Conny Thimander, samt altsolisten Ivonne Fuchs. BÄdas röst- och dynamikregister, parat med osviklig tonrenhet och uttrycksvilja, var fullstÀndigt enastÄende.
Inte ovĂ€ntat blev en dramatisk och emotionell höjdpunkt i verket scenen dĂ€r Petrus inser hur han förnekat Jesus och grĂ„ter bitterligen, varpĂ„ altsolisten i en aria Ă„ Petri vĂ€gnar ber om Guds förbarmande âför mina tĂ„rars skullâ. Tenorsolistens melism och altsolistens uttrycksfulla bel canto i samspel med vackert violinsolo blev till enhet som berörde alla.
MÄnga var instrumentalsolister ur orkestrarna: violiner, gamba, flöjter och oboer av skilda storlekar. Alla var föredömligt sÀkra; ingen nÀmnd och ingen glömd. Bachs Matteuspassionen Àr ett jÀttelikt verk; ingen direkt överraskning att det blev en helkvÀll i Konserthuset. NÄgot sÄdant som ett perfekt framförande av verk med denna magnitud existerar inte, men alla medverkande skall ha största beröm för att de verkligen ville skapa ett drama och till fullo lyck