LÄt barnen komma till mig

Sharon Lockhart ser barn som riktiga mÀnniskor. Sebastian Johans har sett en snygg och varm utstÀllning som belyser vÀrden som borde vara sjÀlvklara.

Sharon Lockhart sÀtter barnen i centrum. Fotografiet förestÀller tvÄ blinda, lÀsande flickor.

Sharon Lockhart sÀtter barnen i centrum. Fotografiet förestÀller tvÄ blinda, lÀsande flickor.

Foto: Sharon Lockhart

RECENSION2014-04-24 08:03
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Alla barn har rÀtt till kÀrlek och respekt. Det Àr grundtanken i den polskjudiske lÀkaren och författaren Janusz Korczaks pedagogik, som 47 Är efter att Korczack dödades i Treblinka blev en av grundstenarna i FN:s bankonvention, som antogs 1989.

Korczak Ă€r ocksĂ„ en utgĂ„ngspunkt eller ett nav i den amerikanska konstnĂ€ren Sharon Lockharts utstĂ€llning ”Milena, Milena” pĂ„ Bonniers konsthall. I en monter vilar ett exemplar av pedagogens bok ”Hur man Ă€lskar ett barn” i punktskrift. PĂ„ en intilliggande vĂ€gg hĂ€nger ett stort fotografi dĂ€r Lockhart har portrĂ€tterat tvĂ„ blinda flickor som sitter och lĂ€ser. Kopplingen Ă€r förstĂ„s en smula övertydlig, men sĂ„ har Lockhart som i tvĂ„ decennier gestaltat respektfyllda möten med barn ocksĂ„ hittat en sjĂ€lsfrĂ€nde i den polske författaren.

Att titta pĂ„ ett barn och se en mĂ€nniska Ă€r en sjĂ€lvklarhet som inte alls Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklar som den borde vara. Sharon Lockhart har gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng Ă„terkommit till Ă€mnet. Korczak upptĂ€ckte hon nĂ€r hon inledde sin lĂ„ngvariga relation med Polen i och med produktionen av filmverket ”PodwĂłrka”, som i all enkelhet belyser en rad bakgĂ„rdar och andra spontana lekytor i staden LĂłd?. De slitna stadsrummen Ă€r fjĂ€rran den vĂ€sterlĂ€ndska bilden av en fin, fĂ€rgglad och sĂ€ker lekplats, men leken fungerar Ă€ndĂ„. Barnen som agerar i scenerna Ă€r autentiska pĂ„ platsen och upprepar bara nĂ„got de gör i sin vardag. Lockharts kamera Ă€r statisk och lĂ„ter saker ta tid. Den vardag som konstnĂ€ren skildrar har ofta en meditativ kvalitet som sliter loss dem frĂ„n tidens flöde. Den spontana lek som barnen ger uttryck för krĂ€ver varken en sĂ€rskild tid eller ett sĂ€rskilt rum.

I arbetet med ”PodwĂłrka” mötte Lockhart ocksĂ„ den Milena som gett namn Ă„t hela utstĂ€llningen. Det utsatta barn som konstnĂ€ren mötte har blivit en tonĂ„ring och efter att ha följt Milena i flera Ă„r har Lockhart nu lĂ„tit henne stiga in i flera verk. I nĂ„gra fotografier sitter Milena vid ett bord och beter sig som barn brukar, nĂ„got som inte Ă€r en sjĂ€lvklarhet i alla barns liv, hon tittar bort, gör grimaser och lĂ„ter sig sedan fotograferas med ett brett grin. Lockhart Ă€r ute efter mötet. OcksĂ„ i stillbilder Ă€r hon lĂ„ngsam och noga med att betona att hon verkligen ser och lyssnar in sitt objekt.

Med Milena handlar det dessutom inte lĂ€ngre om ett möte, utan om en relation mĂ€nniskor emellan. UtstĂ€llningens fĂ€rskaste verk Ă€r en enorm skĂ€rmvĂ€gg dĂ€r ett av de sex vĂ€ggelementen bestĂ„r av en glasmĂ„lning av Milena som viftar med en spraksticka och formar ett ”i” i luften. Engelskans ”I” och den andra bokstaven i hennes namn. De tomma skĂ€rmarna stĂ„r för resten av bokstĂ€verna i Milenas namn, och det otympliga gigantiska verket har ett tydligt budskap. Lockhart Ă€r inte subtil utan formligen skriker – barn mĂ„ste fĂ„ ta plats!

Men barnen Ă€r för Lockhart inte bara barn, utan ocksĂ„ representanter för en större grupp som sĂ€llan blir sedd med samma respekt som vi som mĂ€nskligt kollektiv betraktar och skildrar, för att ta ett exempel, den maktbĂ€rande övre medelklassen. Lockhart riktar ocksĂ„ sin uppmĂ€rksamhet mot andra grupper som inte blir sedda och har exempelvis gjort ett verk baserat pĂ„ lunchande industriarbetare i Maine. PĂ„ Bonniers konsthall visas den tvĂ„delade ”Double Tide”, som ocksĂ„ Ă€r en vacker tribut till de mĂ€nniskor som vanligen bara figurerar i utkanten av vĂ„rt synfĂ€lt.

I tvĂ„ magnifika boxar – dĂ€r filmen projiceras och upptar hela kortsidan i det avlĂ„nga rummet, kanske den bĂ€sta utstĂ€llningsarkitektur vi har sett pĂ„ konsthallen – visas verkets delar parallellt. I den ena följer vi en kvinnlig musselplockare som klafsar omkring i leran vid Atlantkusten i Seal Cove i Maine i tidig gryning. Det sugande ljudet som uppstĂ„r dĂ„ musslorna i det fysiskt mycket hĂ„rda arbetet slits ur dyn Ă€r oanat suggestivt. I den andra filmen följer vi samma musselplockare i skymning. Verket gör med enkla medel vĂ€ldigt mycket. Det hyllar en kvinna i en mansdominerad yrkesgrupp. Det tar upp ett intressant naturfenomen – en dag med tvĂ„ tidvatten. Det har en biografisk aspekt och Ă€r en reflektion över det omrĂ„de dĂ€r konstnĂ€ren vĂ€xte upp. Men framförallt sĂ€tter filmerna fokus pĂ„ en grupp mĂ€nniskor som nĂ€stan aldrig syns mer Ă€n att de kanske flimrar förbi som smĂ„ prickar dĂ„ du kör över en bro eller som knappt mĂ€rkbara detaljer i den vĂ€ldiga vyn dĂ„ du passerar en kuststrĂ€cka.

Sharon Lockhart Àr en inspirerande vÀgröjare.

Konst

Milena, Milena

Sharon Lockhart

Bonniers konsthall

PÄgÄr till 29 juni