Alla barn har rÀtt till kÀrlek och respekt. Det Àr grundtanken i den polskjudiske lÀkaren och författaren Janusz Korczaks pedagogik, som 47 Är efter att Korczack dödades i Treblinka blev en av grundstenarna i FN:s bankonvention, som antogs 1989.
Korczak Ă€r ocksĂ„ en utgĂ„ngspunkt eller ett nav i den amerikanska konstnĂ€ren Sharon Lockharts utstĂ€llning âMilena, Milenaâ pĂ„ Bonniers konsthall. I en monter vilar ett exemplar av pedagogens bok âHur man Ă€lskar ett barnâ i punktskrift. PĂ„ en intilliggande vĂ€gg hĂ€nger ett stort fotografi dĂ€r Lockhart har portrĂ€tterat tvĂ„ blinda flickor som sitter och lĂ€ser. Kopplingen Ă€r förstĂ„s en smula övertydlig, men sĂ„ har Lockhart som i tvĂ„ decennier gestaltat respektfyllda möten med barn ocksĂ„ hittat en sjĂ€lsfrĂ€nde i den polske författaren.
Att titta pĂ„ ett barn och se en mĂ€nniska Ă€r en sjĂ€lvklarhet som inte alls Ă€r sĂ„ sjĂ€lvklar som den borde vara. Sharon Lockhart har gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng Ă„terkommit till Ă€mnet. Korczak upptĂ€ckte hon nĂ€r hon inledde sin lĂ„ngvariga relation med Polen i och med produktionen av filmverket âPodwĂłrkaâ, som i all enkelhet belyser en rad bakgĂ„rdar och andra spontana lekytor i staden LĂłd?. De slitna stadsrummen Ă€r fjĂ€rran den vĂ€sterlĂ€ndska bilden av en fin, fĂ€rgglad och sĂ€ker lekplats, men leken fungerar Ă€ndĂ„. Barnen som agerar i scenerna Ă€r autentiska pĂ„ platsen och upprepar bara nĂ„got de gör i sin vardag. Lockharts kamera Ă€r statisk och lĂ„ter saker ta tid. Den vardag som konstnĂ€ren skildrar har ofta en meditativ kvalitet som sliter loss dem frĂ„n tidens flöde. Den spontana lek som barnen ger uttryck för krĂ€ver varken en sĂ€rskild tid eller ett sĂ€rskilt rum.
I arbetet med âPodwĂłrkaâ mötte Lockhart ocksĂ„ den Milena som gett namn Ă„t hela utstĂ€llningen. Det utsatta barn som konstnĂ€ren mötte har blivit en tonĂ„ring och efter att ha följt Milena i flera Ă„r har Lockhart nu lĂ„tit henne stiga in i flera verk. I nĂ„gra fotografier sitter Milena vid ett bord och beter sig som barn brukar, nĂ„got som inte Ă€r en sjĂ€lvklarhet i alla barns liv, hon tittar bort, gör grimaser och lĂ„ter sig sedan fotograferas med ett brett grin. Lockhart Ă€r ute efter mötet. OcksĂ„ i stillbilder Ă€r hon lĂ„ngsam och noga med att betona att hon verkligen ser och lyssnar in sitt objekt.
Med Milena handlar det dessutom inte lĂ€ngre om ett möte, utan om en relation mĂ€nniskor emellan. UtstĂ€llningens fĂ€rskaste verk Ă€r en enorm skĂ€rmvĂ€gg dĂ€r ett av de sex vĂ€ggelementen bestĂ„r av en glasmĂ„lning av Milena som viftar med en spraksticka och formar ett âiâ i luften. Engelskans âIâ och den andra bokstaven i hennes namn. De tomma skĂ€rmarna stĂ„r för resten av bokstĂ€verna i Milenas namn, och det otympliga gigantiska verket har ett tydligt budskap. Lockhart Ă€r inte subtil utan formligen skriker â barn mĂ„ste fĂ„ ta plats!
Men barnen Ă€r för Lockhart inte bara barn, utan ocksĂ„ representanter för en större grupp som sĂ€llan blir sedd med samma respekt som vi som mĂ€nskligt kollektiv betraktar och skildrar, för att ta ett exempel, den maktbĂ€rande övre medelklassen. Lockhart riktar ocksĂ„ sin uppmĂ€rksamhet mot andra grupper som inte blir sedda och har exempelvis gjort ett verk baserat pĂ„ lunchande industriarbetare i Maine. PĂ„ Bonniers konsthall visas den tvĂ„delade âDouble Tideâ, som ocksĂ„ Ă€r en vacker tribut till de mĂ€nniskor som vanligen bara figurerar i utkanten av vĂ„rt synfĂ€lt.
I tvĂ„ magnifika boxar â dĂ€r filmen projiceras och upptar hela kortsidan i det avlĂ„nga rummet, kanske den bĂ€sta utstĂ€llningsarkitektur vi har sett pĂ„ konsthallen â visas verkets delar parallellt. I den ena följer vi en kvinnlig musselplockare som klafsar omkring i leran vid Atlantkusten i Seal Cove i Maine i tidig gryning. Det sugande ljudet som uppstĂ„r dĂ„ musslorna i det fysiskt mycket hĂ„rda arbetet slits ur dyn Ă€r oanat suggestivt. I den andra filmen följer vi samma musselplockare i skymning. Verket gör med enkla medel vĂ€ldigt mycket. Det hyllar en kvinna i en mansdominerad yrkesgrupp. Det tar upp ett intressant naturfenomen â en dag med tvĂ„ tidvatten. Det har en biografisk aspekt och Ă€r en reflektion över det omrĂ„de dĂ€r konstnĂ€ren vĂ€xte upp. Men framförallt sĂ€tter filmerna fokus pĂ„ en grupp mĂ€nniskor som nĂ€stan aldrig syns mer Ă€n att de kanske flimrar förbi som smĂ„ prickar dĂ„ du kör över en bro eller som knappt mĂ€rkbara detaljer i den vĂ€ldiga vyn dĂ„ du passerar en kuststrĂ€cka.
Sharon Lockhart Àr en inspirerande vÀgröjare.