Publicerad: 2012-04-13 10:09, senaste uppdaterad: 2012-04-16 09:04
Läs upp

Trevlig progg mår bra av protester

RECENSION: Hade jag fått bestämma hade demonstrationsmålningarna fått fylla nedervåningen i stället för det i princip ohängbara loftet. Det är faktiskt något av njutning att se protester i en bekant Uppsalamiljö, skriver Sebastian Johans.

Konst

Att ta hand om varandra

Elin Forssell

Galleri 1

Pågår till 22 april



När jag möter samtida bilder som använder eller anspelar på grepp och stildrag från naiv eller naivistisk konst (vilket alltså inte alls är samma sak) störs jag ofta av ett idylliserande anslag. Det är som om en enkel figuration per automatik skulle ge upphov till en skildring av ett liv som saknar komplikationer. Det är konstigt, egentligen. Den skenbara enkelheten ger i själva verket bildmakaren en stor frihet att behandla vilka ämnen som helst, men påfallande ofta sänks bilderna av ett slags aggressivt Bullerby-ankare som fungerar som en gullighets-generator och förvandlar också den mulnaste dag till en skinande midsommarmorgon.

När jag stiger in på Elin Forssells utställning Att ta hand om varandra blir jag först en smula besviken just för att allt ser så bedårande ut. Inte minst för att den nyproggiga utställningstiteln och de verk av konstnären jag tidigare sett har lovat annorlunda. Gamla byggnader, vindlade gatsten, glada människor. Inga överraskningar. Till och med en bild som visar en picknick med Flogsta höghus i bakgrunden känns utpräglat idyllisk. Och det är väl egentligen inget större fel med det, men om både förgrundens fikande människosamling och ett par omgivande träkåkar är uppfyllda av mys vill man gärna att bakgrundens höghus ska erbjuda en kontrast och inte bara förstärka trivseln. Glädje är bra, men den behöver en kontrapunkt för att vara trovärdig.

Lyckligtvis hittar jag en komplikation redan i trappan upp till övervåningen. Två vindkraftverk står på en äng och utför sitt värv, och trots att målningen är ett uppmuntrande tillrop bär de höga tornen en annan känsla. Kanske för att deras blotta, och omstridda, nödvändighet i sig är en något som berör på flera nivåer. Och på den lilla övervåningen hänger en hel grupp verk som visar demonstrationer, vilket i ett slag skänker utställningen en samtidslegitimitet. Också här är vädret fint och trevligt, men de små figurerna som agerar i bilderna har en agenda, de vill någonting annat än att bara andas luft och trivas. Eller snarare: det är precis just det de vill göra, och de är förbannade för att världen ställer hinder i vägen.

Hade jag fått bestämma hade demonstrationsmålningarna fått fylla nedervåningen i stället för det i princip ohängbara loftet. Det är faktiskt något av njutning att se protester i en bekant Uppsalamiljö. Vi lever i en stad som mår bra av lite upplyftande ilska.

Av: Sebastian Johans sebastian.johans@unt.se

Sharon Lockhart sätter barnen i centrum. Fotografiet föreställer två blinda, läsande flickor.  Bild: Sharon Lockhart
Foto: Sharon Lockhart Sharon Lockhart sätter barnen i centrum. Fotografiet föreställer två blinda, läsande flickor.

Låt barnen komma till mig

"Vällust". Fotografi av Teymor Zarré. 
Bild: Sebastian Johans
Foto: Sebastian Johans"Vällust". Fotografi av Teymor Zarré.

Fotografier blir mosaik

Vår vanligaste svamp? Tinea pedis ? här något förklädd. Textilskulptur av Gunilla Paetau Sjöberg. 
Bild: Sebastian Johans
Foto: Sebastian Johans Vår vanligaste svamp? Tinea pedis ? här något förklädd. Textilskulptur av Gunilla Paetau Sjöberg.

Avmätt stuvning på Åhuset

konst
konst
Pinnkonst. "Under tystnad", stengods av Louise Eklund. Bild: Louise Eklund
Foto: Louise EklundPinnkonst. "Under tystnad", stengods av Louise Eklund.

Frusna stipendiatögonblick

En av Roms sju kullar. "Qirinalen", olja på duk av Anna Micro Vikstrand.  Bild: Galleri Strömbom
Foto: Galleri StrömbomEn av Roms sju kullar. "Qirinalen", olja på duk av Anna Micro Vikstrand, (beskuren).

Passionerad besatthet

Andreas Hammars interaktiva skulptur kommer att växa kontinuerligt under det pågående Fredsåret i Uppsala. Bild: Michaela Hasanovic
Foto: Michaela HasanovicAndreas Hammars interaktiva skulptur.

Kul skulptur

 

 


 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »