Är Freuds synsĂ€tt pĂ„ vĂ€g tillbaka?

Tio svenska psykoanalytiker berÀttar varför Freud Àr bra. HÄkan Lindgren har lÀst en antologi som slits mellan sin ambition att upprÀtta en mindre ytlig mÀnniskosyn och sin vilja att sÀlja in Freud till en misstrogen samtid.

Hur ser man pÄ vÀrlden genom Freuds glasögon idag? Psykoanalytikerns accessoarer stÀlldes ut i Washington.

Hur ser man pÄ vÀrlden genom Freuds glasögon idag? Psykoanalytikerns accessoarer stÀlldes ut i Washington.

Foto: Scanpix

Litteratur2011-05-20 11:14
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Hur Àr det med Freud, Àr han ute? Eller har han bara lÀmnat scenen ett tag, för att hÀnga av sig förelÀsarkavajen och ÄtervÀnda lite mer avslappnad och lite mindre dogmatisk?

De senaste Ă„ren har man kunnat mĂ€rka en vĂ€xande kritik mot Freud: det Ă€r dags att kasta honom Ă„t sidan och glömma honom. Psykoanalysen Ă€r ovetenskaplig, lyder motiveringen. Med honom försvinner i sĂ„ fall hela det sĂ€tt att förstĂ„ mĂ€nniskan som han inspirerar till: en inlevelsefull medvetenhet om att vi inte har full tillgĂ„ng till oss sjĂ€lva. Varje gĂ„ng nĂ„gon argumenterar för att det Ă€r dags att göra sig av med en inlevelsebaserad förstĂ„else av mĂ€nniskan och ersĂ€tta den med en mekanisk – att förstĂ„ oss sjĂ€lva som om det inte handlade om oss sjĂ€lva utan om yttre föremĂ„l, döda ting eller abstraktioner – Ă€r det nyttigt att bli misstĂ€nksam. För vems intressen har inlevelsen blivit ett hinder?

Till hans försvar kommer nu antologin Tio skĂ€l att Ă€lska Freud med texter av tio svenska psykoanalytiker plus Jonas Nerbe, som satt upp musikalen Freuds cigarr. Psykoanalysen Ă€r ingen quick fix, skriver redaktören Monica Anjefelt i förordet. Hon varnar för att den kan göra betydligt mer Ă€n att lösa de problem analyspatienten vill Ă„tgĂ€rda: den kan tvinga dig att ompröva hela ditt liv, sĂ€ga upp dig frĂ„n jobbet, lĂ€mna ditt förhĂ„llande. ÄndĂ„ har hon valt att ge quick fix-aktiga underrubriker Ă„t de elva texterna i boken: Freud hjĂ€lper dig att ”vĂ„ga skriva”, ”uthĂ€rda tomhet och smĂ€rta”, och ”vara modig och humoristisk”. Sedd som helhet vacklar antologin en aning mellan sin ambition att Ă„terupprĂ€tta en allvarligare, mindre ytlig mĂ€nniskosyn, och sin vilja att snabbt sĂ€lja in Freud till en misstrogen samtid.

Iréne Matthis vill visa pÄ det viktiga samspelet mellan kropp och sjÀl, men hittar inga bÀttre exempel Àn att man kan bli förkyld (eller möjligen fÄ malignt melanom) av olösta psykiska problem. Det blir lika grunt som en spegelbild av det positiva tÀnkande som Barbara Ehrenreich drev med i Gilla lÀget: tÀnk positivt och bli frisk!
Intressantare Àr Magnus Kihlboms historik, dÀr han bland annat visar hur man via neurobiologin har kommit tillbaka till insikten om miljöns betydelse. En hjÀrna Àr inte fÀrdig vid födseln: under de första Ären bildas enorma mÀngder synapser, kontakter mellan nervcellerna, i det vÀxande barnets hjÀrna. HÀlften av dem dör ut lika snabbt: de associationsbanor som inte stimuleras förtvinar, medan de som anvÀnds förstÀrks.

Antologin pĂ„minner mig om att mĂ€nniskan Ă€r ett berĂ€ttande djur: vill man förklara nĂ„got för oss gör man det bĂ€st genom en berĂ€ttelse, ett exempel. De bĂ„da fallbeskrivningarna, Maria Yassas och Lisbeth Hellbergs (som bĂ„da handlar om barn), Ă€r berĂ€ttelser som gör att man förstĂ„r sĂ„ mycket mer Ă€n dessa enskilda fall: vilka slags lĂ„sningar som kan uppstĂ„ inom en mĂ€nniska och hur analytikern kan nĂ€rma sig dem. Det Ă€r sĂ€llan enkelt. ”Det tog lĂ„ng tid att förstĂ„ att hon över huvud taget berĂ€ttade – och vad”, skriver Yassa om en av sina patienter. Det som inte vill lĂ„ta sig hittas Ă€r en mĂ€stare pĂ„ förvandlingar, vĂ€ggarna flyttar sig, det vĂ€lkĂ€nda kan överraska. LĂ€ser jag nĂ„gra fler sĂ„dana berĂ€ttelser blir jag nog kvitt min fördom om att psykoanalys förvandlar alla mĂ€nniskor till Woody Allen, en person som inte har löst ett enda av sina ursprungliga problem utan istĂ€llet lĂ€rt sig verbalisera och intellektualisera dem, och nu kan hĂ„lla en oĂ€ndlig monolog om dem utan att orden befriar det ordlösa.

Vill man lĂ€sa Freud kunde lĂ€get inte vara bĂ€ttre: förra mĂ„naden kom sista delen i den svenska översĂ€ttningen av hans samlade skrifter – ett ambitiöst projekt som resulterat i tolv band om allt frĂ„n drömtydning till kulturhistoria. Han Ă€r inte svĂ„rlĂ€st, och om hans anseende som systematisk vetenskapsman krymper verkar han vĂ€xa som essĂ€ist (nĂ€r Horace Engdahl hyllade essĂ€ns vĂ€sen i Ärret efter drömmen valde han att lyfta fram just Freud). Det Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis en nedvĂ€rdering, inte om man vet hur mycket en intelligent essĂ€ kan lĂ€ra oss om mĂ€nniskan.

Det vi kallar psykiska problem Ă€r sĂ€llan det verkliga problemet: de Ă€r en reaktion pĂ„ att nĂ„got inte stĂ„r rĂ€tt till, liksom vĂ€rk nĂ€r kroppen Ă€r skadad, och att nöja sig med att dĂ€mpa reaktioner och symtom Ă€r lika klokt som att ge smĂ€rtstillande tabletter Ă„t nĂ„gon som har ett brutet ben. I sĂ„ fall lĂ€r vi bli tvungna att fortsĂ€tta att öka dosen. Som Bo Sigrell skriver i antologin: ”mer Ă€n en halv miljon svenskar har under de senaste tio Ă„ren blivit beroende av antidepressiv medicin.”

Litteratur

Monica Anjefeldt (red)
Tio skÀl att Àlska Fredu
Natur & Kultur

BÀst: PÄminnelsen att den egna inre vÀrlden inte Àr omedelbart tillgÀnglig för varje mÀnniska.

SÀmst: VÀckelsetonfallet. Som om en biolog sade att vi borde Àlska Darwin istÀllet för att utveckla det han sagt för att förstÄ vÀrlden bÀttre.