Publicerad: 2012-04-29 22:47, senaste uppdaterad: 2012-06-19 08:06
Läs upp
Laddar...

Maskinens segertåg rullare vidare

RECENSION: Fredrik Nyberg såg Maskinen få Konserthuset i gungning när segertåget kom till Uppsala.

Maskinen, Konserthuset, söndag.

Bäst: Buffalo Blues
Sämst: 50 minuter är i kortaste laget för en konsert. 



Med låtar som Alla som inte dansar, Segertåget och Dansa med vapen har Maskinen (bestående av Frej Larsson från Slagsmålsklubben samt Herbert Munkhammar från Afasi & Filthy) med flera andra spår från debutalbumet Boys II Men tagit svenska dansgolv till nya nivåer. Resultatet av Maskinens musik är en nytänkande form av electrohiphop med inslag av baile funk, tung bas och en utmärkt artikulering av snabbrappad lyrik. Med det nysläppta albumet Framgång och efterfrågan i ryggen och en skara av fans som bara tycks växa var det upplagt för, som de själva uttryckte det: ”en pikant show”.

Atmosfären i Konserthusets sal D är på söndagskvällen fylld av förväntan, glädje och energi. När Frej och Herbert kliver ut på scenen iklädda svarta basebolljackor möts de av ett stort jubel, och man känner att konserten kommer att bli mäktig. Konserten inleds starkt med nya Megalomani, med en tung basgång och en snyggt synkroniserad ljusshow som kom att vara ett genomgående tema för kvällens konsert.

Herbert berättar i ett tidigt mellansnack att han verkligen längtat efter den här spelningen. Det är kanske inte så konstigt, eftersom som han en gång varit uppsalabo.

Konserten följs av hits som Liv och död, Krossa alla fönster samt Segertåget och det märks att det verkligen går hem hos publiken. Frej och Herbert är väldigt aktiva i sitt scenspråk, något som publiken tar till sig till fullo. När guldkornet Buffalo Blues spelas tas konserten upp en nivå till och det känns som att det verkligen blir på allvar.

Det är trots allt det nya albumet som får fokus i kvällens repertoar och en stor skillnad gentemot det tidigare materialet är att tempot skruvats ned en aning. Texterna har satts mer i fokus, vilket inte minst märks när nytt ikväll ställs mot gammalt. Basen har höjts på de nyare spåren ikväll, vilket gör det nya materialet till en väldigt behaglig upplevelse live. Man kan dock känna att det är de äldre melodierna som fungerar allra bäst.

Frej och Herbert kompletterar varandra exemplariskt, och det är lätt att förstå varför Maskinen blev mer än ett sidoprojekt för de två männen som förutom Maskinen har en hel del andra musikaliska projekt för sig.

Den mäktiga avslutningen i låten Pengar gör att publiken släpper alla hämningar, och med kvällens konsert är nog alla överens om att Maskinens segertåg rullar vidare.

 

 

Av: Fredrik Nyberg

Arne Wiig, teologie doktor, konstkännare och symbolforskare har skapat en utställning på Salsta slott. Bild: Lena Köster
Foto: Lena KösterArne Wiig, teologie doktor, konstkännare och symbolforskare har skapat en utställning på Salsta slott.

Mannen som gjorde ett experiment

Snapsvisan har en lång tradition i Sverige, inte minst i Uppsala.  Bild: Hasse Holmberg / TT
Foto: Hasse Holmberg / TTSnapsvisan har en lång tradition i Sverige, inte minst i Uppsala.

Sjung hopp fadderallan... skriv!

film
film
En ung receptionist lever i ett destruktivt förhållande och blir attackerad på jobbet. I "A touch of sin" skildras hur några hårt pressade individer, på botten i det snabbt förändrade Kina, tar till våld. Bild: Folkets Bio
Foto: Folkets BioI "A touch of sin" skildras några hårt pressade individer.

Röda Kina i svart skildring

 


 


 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »