Stefan Böhm blickar bakÄt
Stefan Böhm accepterade erbjudandet om att bli teaterchef för Upsala stadsteater 1997. 149 teaterproduktioner har gÄtt till premiÀr under hans chefskap. Om en mÄnad slutar han och kan blicka tillbaka pÄ ett decennium av nÄgra motgÄngar och mÄnga succéer.
Stefan Böhm.
Foto: Nina Leijonhufvud
- NÀr jag fick frÄgan av Upsala stadsteaters rekryterare Mats Johansson om att bli chef hÀr blev jag förvÄnad, men ocksÄ glad. Jag var 55 Är och sÄg det som en andra professionell chans i livet, sÀger Stefan Böhm.
- En tid efter det vi hade lagt ned den teatergrupp som jag var konstnÀrlig ledare för mer under Àn 20 Är, Fria Proteatern, hade jag verkat ett tag som frilansande regissör och undervisat vid olika Teaterhögskolor. Jag fungerade som en sorts handelsresande i teater och saknade en fast arbetsplats, men ocksÄ att se en verksamhet vÀxa i samspel med sin publik.
MĂ„nga projekt som Stefan Böhm initierat pĂ„ Upsala stadsteater glĂ€ds han Ă„t att kommande teaterchefen, Linus Tunström, ska jobba vidare med. Som exempelvis publikarbetet och dess ombudsmannasystem. Ăver 500 engagerade vĂ€nner till Upsala stadsteater finns nu i teaterns ombudsregister.
Stefan Böhm Àr ocksÄ glad över att vetenskapsteatern och att samarbetet med Uppsalas tvÄ universitet kommer att leva vidare. Arbetet med att förankra en repertoar i den upplÀndska myllan har fallit vÀl ut, vilket ocksÄ Àr en glÀdje. Men vid den första förestÀllningen med Upplandsanknytning, SvartbÀckens ros, blev han mest förvÄnad över att publiken hade ett engagemang i de platser som det berÀttas om i Owe Thörnqvists lÄtar.
- Jag hade tÀnkt ganska lÀnge pÄ att jag ville göra en musikteaterförestÀllning om den första rocksÄngaren som sjöng pÄ svenska. Det blev en extra bonus att hans texter bokstavligen utspelar sig utanför Upsala stadsteaters dörr, berÀttar Stefan Böhm.
SvartbÀckens ros kom att spelas i tre olika omgÄngar pÄ Upsala stadsteater, turnera med Riksteatern och avslutningsvis sÀttas upp pÄ Götaplatsen i Göteborg.
Ăven projekten HĂ€lsningar frĂ„n Nu och 4 X Uppsala, nyskrivna serier av bestĂ€llningspjĂ€ser i bĂ„da fallen, hade Uppsalaförankring. Det hade ocksĂ„ ett par andra publiksuccĂ©er, Nancy Viktoria och von Sydowska morden.
- Vi har haft mÄnga urpremiÀrer. Bara spelÄret 2004 - 2005 var det tio stycken och vÄr dramaturg, Marie Persson-Hedenius, har varit en stark kraft i detta. Jag tror faktiskt vi har varit en förebild för andra teatrar nÀr det gÀller nyskriven dramatik, sÀger Stefan Böhm.
- Frispelen tror jag ocksĂ„ varit utvecklande för skĂ„despelarna. DĂ€r har deras egna idĂ©er och impulser fĂ„tt en plats pĂ„ scenen. Kraven pĂ„ polityr har inte varit sĂ„ stora, men en del av förestĂ€llningarna har fĂ„tt vĂ€xa och blivit till "riktiga" förestĂ€llningar som givits flera gĂ„nger, exempelvis Ălskade Marie och Solen bor i Karlstad.
En gÄng har Stefan Böhm medverkat i en förestÀllning pÄ Upsala stadsteater som skÄdespelare. Det var i Född skyldig, en pjÀs som handlade om nazisternas barn.
- Att gestalta frÀmlingskapet och hur man förhÄller sig till det frÀmmande Àr en röd trÄd för mig. Mina förÀldrar kom till Sverige som flyktingar under kriget och det finns mÄnga med liknande erfarenheter i dag. Jag tycker teater ska vara en spegling av det verkliga livet.
Flera unga kvinnliga skÄdespelare har haft sin första anstÀllning pÄ Upsala stadsteater, som exempelvis Frida Hallgren, Alexandra Rapaport och Livia Millhagen. De kvinnliga regissörerna har somliga spelÄr till och med varit i majoritet.
- Jag har inte sÄ aktivt sökt just kvinnor till regijobben, det har bara blivit sÄ. Men jag har alltid jobbat jÀttebra med kvinnor och flera av mina nÀrmaste medarbetare tillhör det könet. Kvotering har jag inte anvÀnt mig av, utan valt de projekt jag tyckt varit intressanta. De frÄgor som intresserat mig mest alltsedan tiden i Fria Proteatern rör demokrati, folks rÀtt att bestÀmma över sina egna liv och kanske att kvinnliga regissörer Àr mer intresserade av det, funderar han.
- Men jag Àr uppvuxen med en traditionell syn pÄ kvinnor och mÀn. Det Àr först som chef jag har fÄtt upp ögonen pÄ att det kan vara ojÀmlikt nÀr det gÀller löner och frÄgor om arbetsvillkor.
Elektraprojektet inleddes 2001, dÄ Birgitta Englin regisserade den grekiska klassikern Elektra, flyttad till modern tid. Fryshuset i Stockholm och sedermera har Riksteatern blivit en del i detta vÀxande projekt. Till hösten Àr det dags för dess fjÀrde produktion, Elektra show. Efter Elektras systrar och Elektras bröder ska nu ocksÄ förÀldrarna fÄ gestaltning pÄ scenen.
Men det har ocksÄ varit motgÄngar. Teatern tvingades lÀgga ned en förestÀllning hösten 1997, den pÄkostade Gustav III, eftersom huvudrollsinnehavaren, Torsten Flinck, inte kunde hantera sitt missbruk lÀngre.
Stadsteatern har ocksÄ haft en ordentlig ekonomisk kris under den hÀr tiden. Upsala stadsteater firade femtioÄrsjubileum under sÀsongen 2001 - 2002 och det spelades i varje vrÄ av det upprustade och renoverade huset. Budgeten överskreds och vid Ärsskiftet 2003 uppdagades att Upsala stadsteater hade ytterligare grava ekonomiska problem som hade rötter lÄngt bak i tiden. Ekonomichefen fick gÄ.
- Det var en jÀttejobbig tid och dÄ funderade jag pÄ om ocksÄ jag skulle sticka. Men efter mÄnga samtal med teaterns styrelse beslutade jag mig för att vara kvar och för att ta teatern genom krisen med mÄlsÀttningen att inte sÀga upp nÄgon av teaterns personal, berÀttar Stefan Böhm.
Man skar ned antalet produktioner det nÀstkommande spelÄret i stÀllet och en ny ekonomichef, Sverker Gavell, satte i gÄng att sanera ekonomin tillsammans med Stadsteaterns styrelse och Uppsala kommun. Bland annat fick man ett förmÄnligt lÄn frÄn kommunen. Stefan Böhm trappade för sin del ned pÄ det egna regisserandet.
- Att vi höll i den svenska Teaterbiennalen 2003 blev ett lyft för hela personalen. För egen del Ängrar jag inga beslut, de fattades utifrÄn vad jag visste just dÄ och jag hade inte kunnat handla annorlunda, sÀger Stefan Böhm.
Till hösten ska Stefan Böhm medverka i den ÄteruppstÄndna Fria Pros turné med sitt hyllade Vysotskijprogram. Bland annat ska man ge fyra konserter pÄ gamla hemmascenen Scalateatern i Stockholm. Nu pÄ tisdag, 5 juni, ska han sjÀlv berÀtta om de tio Ären som chef för Upsala stadsteater, med hjÀlp av flera ur ensemblen.
- Teatern Àr bÄde min hobby och mitt yrke. Man Àr aldrig sÄ mitt i sitt eget liv som nÀr man arbetar med en pjÀs, sÀger Stefan Böhm
- SÄ nu kÀnns det vÀldigt vemodigt att sluta pÄ Upsala stadsteater. Det har varit fantastiskt kul att fÄ vara en del av detta teaterlaboratorium för mÀnskliga relationer.
Stefan Böhm
Född 15 september 1942 i Stockholm
Yrke: regissör, skÄdespelare och avgÄende teaterchef vid Upsala stadsteater
Utbildning: Elsa Olenius skolbarnsteater pÄ femtiotalet. Statens scenskola 1965 - 1968 i Stockholm
KarriÀr: skÄdespelare vid Dramaten 1968 - 70. Riksteatern, Proteatern 1970 - 71. Fria Proteatern 1971 - 90. Dess konstnÀrliga ledare frÄn 1984. Frilansande regissör. Chef pÄ Upsala stadsteater sedan 1997. Undervisar i scenframstÀllning och teaterregi pÄ Teaterhögskolorna.
Bor: i Stockholm
Familj: fru Jeanette Gentele, journalist pÄ Svenska Dagbladet, tre vuxna barn.
PÄ fritiden: reser, lÀser, umgÄs med vÀnner och familj, ser teater och film, Àter gÀrna god mat.
Kuriosa: har segelflygcertifikat
Född 15 september 1942 i Stockholm
Yrke: regissör, skÄdespelare och avgÄende teaterchef vid Upsala stadsteater
Utbildning: Elsa Olenius skolbarnsteater pÄ femtiotalet. Statens scenskola 1965 - 1968 i Stockholm
KarriÀr: skÄdespelare vid Dramaten 1968 - 70. Riksteatern, Proteatern 1970 - 71. Fria Proteatern 1971 - 90. Dess konstnÀrliga ledare frÄn 1984. Frilansande regissör. Chef pÄ Upsala stadsteater sedan 1997. Undervisar i scenframstÀllning och teaterregi pÄ Teaterhögskolorna.
Bor: i Stockholm
Familj: fru Jeanette Gentele, journalist pÄ Svenska Dagbladet, tre vuxna barn.
PÄ fritiden: reser, lÀser, umgÄs med vÀnner och familj, ser teater och film, Àter gÀrna god mat.
Kuriosa: har segelflygcertifikat
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!