Priset för frihetskampen

Muslimer i exil Àr inte sÀllan just yttrandefrihetskÀmpar.

Författare i exil. Sedigheh Vasmaghi betalar ett högt pris för sin kamp för yttrandefrihet.

Författare i exil. Sedigheh Vasmaghi betalar ett högt pris för sin kamp för yttrandefrihet.

Foto: PĂ€r Fredin

Uppsala2014-02-14 00:00
Detta Àr en ledare. UNT:s ledarsida Àr liberal.

GĂ„r islam att förena med yttrandefrihet? FrĂ„gan mĂ„ste te sig underlig, genant och kanske förolĂ€mpande för muslimer. Men det var Ă€ndĂ„ denna frĂ„ga som Uppsalas fristadsförfattare Sedigheh Vasmaghi, sjĂ€lv muslim frĂ„n Iran, valde som tema pĂ„ yttrandefrihetskonferensens andra dag i Uppsala. Rubriken var Freedom of speech and religion – Conflict or dialogue? Och, jo, det finns tyvĂ€rr skĂ€l att ta upp frĂ„gan och utveckla svaret.

Vi borde vid det hĂ€r laget veta att otaliga muslimer flyr sina hemlĂ€nder just för att yttrandefriheten krĂ€nks dĂ€r. MĂ„nga tar stora risker för att vĂ€rna det fria ordet, och hotas med strĂ€nga straff av förtryckande regimer. Att leva i exil, underströk Vasmaghi, Ă€r ett pris man fĂ„r betala. Det Ă€r mycket svĂ„rt – ”vi vill egentligen Ă„ka hem”. (Ja, och lĂ€s gĂ€rna detta en gĂ„ng till om du gĂ„tt pĂ„ konspirationsmyten om ”islamiseringen” av Europa...)

Överallt i den sĂ„ kallade muslimska vĂ€rlden pĂ„gĂ„r sĂ„ledes demokratirörelser, dĂ€r yttrandefrihet och mĂ€nskliga rĂ€ttigheter Ă€r sjĂ€lvklara fundament. Rörelserna lever ofta farligt.

Men hoten mot dem kommer inte bara frÄn allianser av prÀsterskap och regimer, som tolkar islam pÄ ett sÀtt som gynnar den egna makten. Hotet kommer ocksÄ frÄn vÀsterlÀndsk inblandning i muslimska lÀnder, menar Vasmaghi, och understryker att vÀst noga mÄste tÀnka igenom sitt agerande i dessa lÀnder.

Risken finns nĂ€mligen att militĂ€ra aktioner kan bidra till att bryta ned demokratirörelser genom att de skapar grogrund för extremism – Ă€ven om syftet ofta sĂ€gs vara det motsatta. Invasionen av Irak Ă€r exempel pĂ„ hur krig som medel att ”införa demokrati” kan vara direkt kontraproduktiva – förutom att de orsakar lidande och död.

Även nĂ€r man i vĂ€st förolĂ€mpar muslimer gynnar man extremismen, menar Vasmaghi. Vilket slĂ„r mot demokratirörelserna. I krisen efter Mohammedkarikatyrerna lyssnade ingen pĂ„ de intellektuella. Allt fokus var pĂ„ extremister och fundamentalister.

SĂ€llan fĂ„r kristna stĂ„ till svars för de hemskheter som stĂ„r i Bibeln, men islamofober hĂ€nvisar gĂ€rna till ”Koranen” för att kollektivt misskreditera muslimer. Precis som Bibeln innehĂ„ller Koranen bĂ„de utsagor som bör ses i sin historiska kontext, och meningar som Ă€r öppna för tolkningar. Men Vasmaghi menar att mĂ„nga verser i Koranen tydligt föresprĂ„kar yttrandefrihet.

Det Ă€r ocksĂ„, understryker hon, grundlĂ€ggande i islam att skilja pĂ„ kritik och hat, mellan saklighet och förolĂ€mpning. En universell synpunkt, kan man tycka. Se bara hur hatretorik och personliga förolĂ€mpningar aktivt anvĂ€nds av ”nĂ€thatare” med syftet att skrĂ€mma motparten till tystnad.

Koranens vers 108, dĂ€r Gud vill att mĂ€nniskorna ska ”lyssna till alla ord och sedan vĂ€lja de bĂ€sta”, Ă€r enligt Sedigheh Vasmaghi, ett av de uppenbara exemplen pĂ„ hur islam bejakar yttrandefrihet. Jo, men vi hade inte trott nĂ„got annat, heller.

LĂ€s mer om