”Det bästa med den här hobbyn är att träffa människor och få skapa tillsammans.”

Att bygga modelljärnvägar är stort i många länder och ett hantverk som kräver precision. Bakom varje enskild modul ligger stort engagemang och noggrant detaljarbete. Material som används är plastark, trä, plåt, kirurgtejp och ståltråd. För att modulerna som byggs ska passa ihop, måste den som bygger hålla sig till strikta regler när det gäller räls, styrsystem och elektronik.

Seth Olofsson är en av grundarna till föreningen MMM, MälarModulMöte, som startade 2004. Föreningen samlar ett 80-tal modelljärnvägsbyggare. Vid starten bestämde sig medlemmarna för en gemensam storleksstandard för byggena, vilket gör att deras enskilda byggmoduler kan sammankopplas till stora modelljärnvägar. Alla bygger enligt egen erfarenhet och förmåga, utan regler och pekpinnar. Under åren har ett antal sammankomster organiserats där långa och komplicerade modelljärnvägar satts samman och visats för allmänheten. Under sportlovet är det Uppsalabornas tur att ta del av deras hantverk.

Artikelbild

Montering. Arne Larsson monterar ben på Saltskog-modulen. Arne har byggt det gamla stationshuset Saltskog och miljön därtill i 12 års tid. Tågstationen Saltskog i Södertälje har funnits på riktigt och byggdes i slutet av 1800-talet, men revs på 1940-talet.

Hur startade ditt intresse för modelltåg?

-Modelljärnvägar och dess detaljrikedom i miniatyr har fascinerat mig sedan barnsben. Vi reste över hela världen under min uppväxt, vilket innebar att jag inte kunde ha en modelljärnväg hemma. När jag var 7 år och precis flyttat till USA gick jag förbi ett garage där en stor modelljärnväg stod uppställd. Jag kommer än ihåg hur fantastisk den var, berättar Seth Olofsson.

Först som vuxen började han bygga modelltåg.

-Jag har arbetat som helikopterpilot i många år och ville återskapa de vackra miniatyrlandskap man ser från ovan.

Seths specialitet är träd. Han har byggt flera hundra genom åren och letar ständigt efter nya objekt att inspireras av i naturen.

-Det är viktigt att ta sig tid att se hur saker verkligen ser ut, för att sedan fånga känslan i själen och gå hem och börja skapa.

Ser Seth häftiga byggnader stannar han och tar bilder.

-Min fru och jag åkte runt i Hälsingland när jag fick syn på ett gammalt godsmagasin i Edsbyn. För att få referens på höjd och längd tog jag foton på plats och byggde sedan en exakt kopia i miniatyr.

När modelljärnvägar byggs finns stort utrymme för kreativitet. Seth berättar att modelljärnvägs-entusiaster gör allt från autentiska kopior av befintliga stationer till äldre stationer samt fantasifulla tolkningar av verkligheten. Själv bygger han den fiktiva världen Oredala inspirerad av Ore socken i Dalarna.

-En av våra medlemmar, Arne Larsson, har byggt det gamla stationshuset Saltskog och den omgivande miljön i 12 års tid.

Tågstationen Saltskog, som funnits på riktigt, byggdes i Södertälje under slutet av 1800-talet och revs på 40-talet. Det vackra gamla stationshuset i miniatyr har skapats utifrån foton.

De flesta miniatyrer görs för hand. Tåg, tunnlar, broar, landskap, träd, byggnader, människor och djur. När tågen körs används inspelade ljud från riktiga tåg, såsom gnissel när tågen kör i kurvor.

För att bygga modelltåg är det inte bara en praktisk ådra som krävs, utan även programmerings-kunskaper. Loken är avancerade konstruktioner där ett chip sätts in. De styrs sedan från en app eller ett datasystem. Allt är programmerat av tågbyggarna själva.

Vad är det roligaste med att bygga modelltåg?

-Att få träffa människor med liknande intressen och skapa tillsammans. Ingen bryr sig om ifall du är Hollywoodstjärna eller arbetare. Det du åstadkommer i hobbyn är det viktigaste. I dagens samhälle behöver vi fler aktiviteter där vi skapar tillsammans. När du bygger modelljärnvägar får du lugnet, tystnaden, dialogen, gemenskapen och hjärngympan på samma gång.

Till utställningen på UKK i Uppsala skall 75 meter räls byggas. Medlemmarna i MMM tar med sig färdigbyggda moduler som sedan fogas ihop till verklighetstrogna landskap. Tekniken kopplas samman och om allt går enligt planerna står miniatyrvärldarna klara på sex timmar.

Varför är er utställning värd ett besök?

-Det är en rolig utflykt för hela familjen. Våra världar är landskap man kan känna igen sig i. Att titta på dem är ett sätt att drömma sig bort från verkligheten en stund. I modulernas värld är det nästan alltid sommar. Vi behöver ta oss tid att bara vara lite oftare - ”take time to smell the roses", så att säga, avslutar Seth Olofsson.