Träning kan vara allt från att ge sig ut på en löprunda i skogen till värsta styrkepasset på gymmet. Ridning, däremot, är lätt att glömma bort i träningssammanhang trots att det är härlig motion för både kropp och knopp. Att umgås med hästar, jobba i stallet och rida kan få fart på den värsta soffpotatisen.

Magdalena Vestman är ridlärare sedan snart 20 år och erfaren motionsidrottare med god kunskap om träning och hälsa i allmänhet.

– Förutom att du ska hålla reda på dig själv och din egen kropp så är hästen ett levande djur med en egen vilja. Det gör varje ridtur till en ny utmaning, säger hon.

Artikelbild

Ridning påminner lite om golf, faktiskt, för dem som har provat det. Antingen älskar du det eller så gillar du det inte alls. Det är mentalt prövande, kräver ett stort mått av tålamod och en rejäl dos träningsvilja. Men de där stunderna när du är ett med hästen är oslagbara och då är allt slit glömt.

Det mesta i ridningen handlar om kroppskontroll, förklarar Magdalena Vestman, och då krävs fokus på det man håller på med.

– Du behöver träna upp din sits, din position, för att kunna kommunicera med hästen. Den känner av varje liten viktförändring och funderar över vad du vill. Hästen måste hålla sin egen balans i alla lägen, och du som ryttare ska störa den så lite som möjligt, säger hon.

Det låter måhända enkelt men alla, även mycket skickliga ryttare, behöver träna på sitsen. Och för den som aldrig har suttit på en häst kan det faktum att hästen samtidigt rör sig i flera dimensioner - inte bara framåt eller bakåt, utan även uppåt, nedåt och åt sidorna - komma som en överraskning.

Artikelbild

Pether Markne, som är A-tränare inom både hoppning och dressyr samt hopplandslagstränare, säger att elitryttare är väldigt vältränade.

– Särskilt bålstabiliteten och benen, där är ryttare mycket starka. Det visar testerna som landslaget gör. Det som möjligen kan förbättras är konditionen. Det gäller att sätta av tid till sådan träning också och att ha disciplin, säger han.

Ridning används också som rehabilitering och många funktionshindrade älskar att sitta på hästryggen. Balansen övas och rytmen i ridningen stimulerar sinnena. För att inte tala om det lugn som kontakten med djuren ger - det är medicin för alla stressade som behöver varva ned. I stallet och ridhuset är det här och nu som gäller.

– Men när du rider kan du inte förvänta dig att varje pass ska göra dig bättre. Ha tålamod och tänk på att det krävs många ridtimmar för att lära. Om du fokuserar på de delar i passet som gick bra kommer du att gå långt. Ibland räcker det mer än väl att känna att hästen var glad, för att lektionen ska vara lyckad, säger Magdalena Vestman.

sommar@unt.se