Publicerad: 2011-09-03 12:01, senaste uppdaterad: 2011-09-06 16:09
Läs upp
Laddar...

Begagnad körglädje

UNT PROVKÖR. Mercedes E320 är stor, säker, bekväm som få och har utrustning i massor. Men efter några år visar praktfulla E-klass även upp mindre goda sidor. Hållbarheten borde vara mycket bättre.

Det känns som om jag bara vill fortsätta att köra. Sådan är upplevelsen i den här begagnade och fantastiskt bekväma, bensindrivna och bakhjulsdrivna Mercedes E320 från 2004.

Den här versionen av E-klass tillverkades mellan 2002 och 2008 och finns med flera motoralternativ för både bensin och diesel. Instegsmodellen, E200 kompressor med 163 hästkrafter, följs av bland annat flera V6:or och värstingmaskiner med V8:or på över 300 hästkrafter. Superlyxkärran AMG har en V8-motor på 475 hästkrafter. Testbilen, en V6:a på 3,2 liter och 224 hästkrafter, är körd drygt 10 000 mil och i bra skick. Kör- och åkmässigt är den något av det behagligaste man kan färdas i. Oftast är det trevligast bakom ratten, men i den här åker jag lika gärna i baksätet – det gäller sannerligen inte alla bilar.

Det tunga ekipaget beter sig stadigt och mycket kraftfullt, ljud från väg och däck är försvinnande lågt, motorljudet kan bara anas. Stolarna är fasta och mycket bekväma, i testbilens fall är de i skinn. Instrumenteringen är stilfull och lätt att överblicka. Den strikta Mercedesinredningen har i E-klass 2002–2008 överlag fått mjukare linjer.

Baksätet är som kupén i övrigt, stort som ett innanhav, bekvämt, luftigt och med plats för långa ben och resliga överkroppar. Lätt bakåtlutat ryggstöd ger god takhöjd. Bilen har praktiska små förvaringsfack mellan stolarna och i frontpanelen. Facken i framstolarnas framkant är också smarta lösningar. Storleken hänger så klart med ända in i bagaget, som är både brett och djupt och rymmer cirka 500 liter.

Ska man hårdra det så verkar Mercedes E-klass hålla ihop i tre år. Lusläsning av besiktningsstatistik från 2009 och 2010 visar att de flesta fem år gamla E-klass, sedanversionen med bensindrift undantagen, var sämre än medelbilen. Dieseldrivna kombivagnar klarade sig sämst. Treåringarna var däremot betydligt bättre. Det är någonting som inte stämmer när en sådan åk- och körmässig succé inte håller bättre.

En begagnad E-klass kan erbjuda allt man längtat efter av pondus och säkerhet. Modellen fick högsta säkerhetsbetyg av Euro NCAP. Den erbjuder elegans till ett inte allt för avskräckande pris.

Notera att servicekostnaden i faktarutan inte inkluderar till exempel byte av olja, tändstift och bromsvätska. Dessa tre moment ökar servicenotan med cirka 8 500 kronor. Service kan ske i omvänd ordning beroende på om bilen servas efter antal mil eller år.



FAKTA: MERCEDES E320 2004

ALLMÄNT
Mercedes 200E/E200 är instegsmodellen i E-klassen rymliga, bekväma bilar med påkostade inredningar. Ljudkomforten håller hög klass. Fjädringskomforten är god. Bagageutrymmet är stort, men har en nackdel: baksätet är inte fällbart på alla versioner. Modellserien har funnits i olika versioner: sedan och komb. Med den allra senaste generationen, från 2010, finns dessutom coupé samt cabriolet på programmet.

Rostproblemen på E-klassen som kom 1996 är väl kända. Rostskador kan också uppstå oväntat tidigt på E-klassen från 2003-2010.

EKONOMI
Cirkapris: 155 000 kr (Testbilens pris: 159 000 kr)
Skatt: 2 720 kr/år
Servicekostnad/intervall: 10 000 mil 3 200 kr, 12 500 mil 4 500 kr/2 500 mil eller 2 år

MILJÖ
Bränsle: Bensin
Bränsleförbrukning: 0,99 l/mil
Co2-utsläpp: 238 g/km

TEKNIK
Effekt: 224 hk
Cylindervolym: 3,2 l
Växellåda: Automat, 5 växlar
Vikt: 1 650 kg
Maxlast: 520 kg
Bagageutrymme: 500 l
Längd/bredd/höjd: 482/180/144 cm

SÄKERHET
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkudde förare/passagerare: Ja/Ja
Sidokrockkudde: Ja
Låsningsfria bromsar: Ja
Nackskydd alla platser: Ja
Antisladd: Ja
Euro NCAP:s krocktest: Fem stjärnor av fem (Mercedes E-klass 2002)
Folksams olycksstatistik: Statistik saknas

Om testet: Bilen provkörs på varierande vägtyper. Priset kan variera beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent cirkapriset är vanliga.

Av: Tomas Hägg TT Spektra motor@unt.se

Bild: Björn Olsson
Foto: Björn Olsson 

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mégane i ny form

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Katt med klös

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Vinnande koncept

Bild: Rolf Gildenlöw/TT Spektra
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Spektra 

Subaru Forester 2,0D X

Bild: Lennart Pettersson
Foto: Lennart Pettersson 

I sista stund!

Volvo V50 DRIVE

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ny höjdare från Honda

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Kall japan för en sval marknad

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Ingen bil för vintertider

Bild: Ford
Foto: Ford 

En roligare Fiesta

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Qashqai vinner i längden

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

En riktigt rymlig minibil

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

En favorit i nya kläder

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Q5 en miljövänligare SUV

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ford Edge Fuel Cell Plugin Hybrid

68070.jpg
 

Nissan GT-R

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Ford för fräcka

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Saab Turbo X

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Fiat 500 1,3 Multijet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mazda 6 Kombi

62118.jpg
 

BMW 118d

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Kia Pro Cee'd

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Jaguar XF 2,7 D

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Suzuki Splash 1,0

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Peugeot 308 1,6 VTi

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Volvo V70 2,0F

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Renault Laguna 2,0

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »