Publicerad: 2008-04-16 17:06, senaste uppdaterad: 2010-02-24 21:02
Läs upp
Laddar...

BMW 118d

RECENSION: Miljöbilar behöver inte vara tråkiga och stela. BMW 118d är ett bra exempel på en miljöbil som är rolig att köra. Med sin starka dieselmotor går bilen som ett skott och vägegenskaperna är riktigt underhållande, åtminstone på sommaren.

FAKTA
Pris: 232 500 kronor
Bränsleförbrukning: 0,45 l/mil
Utsläpp CO2: 119
Motor: 4-cylindrig turbodiesel, 1 995 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 143 hk (105 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 300 Nm från 1 750-2 500 varv/min. Toppfart 210 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 9 sek
Chassi: Bakhjulsdriven. framhjulsupphängning fjäderben, multilänkaxel bak, skruvfjädring fram och bak, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram bak. ABS. Antisladd
Mått och vikter: Längd 424, bredd 193, höjd 142 cm, axelavstånd 266 cm. Tjänstevikt 1 395 kg. Maxlast 510 kg. Max släpvikt 1 200 kg.
Konkurrenter i klassen:
Audi A3, Citroën C4, Mini Cooper


Läs mer: + Biltester
BMW:s sportiga lilla 1-serie finns nu i en miljömedveten version men det innebär inte att bilen blivit tråkigare, tvärtom.
Det ligger i och för sig inte i BMW:s anda att släppa en bil som inte är snabb och kul, då får det hellre vara. Men motorteknikerna hos BMW tog fram datorerna och lyckades få ned förbrukningen på motorn. Dieselmotorn är i grunden samma motor som sitter i 120d men där lämnar den 177 hästkrafter. 118d har 143 hästkrafter och hela 300 Newtonmeter vilket räcker mer än väl för både sportig och normal körning.
Att köra BMW 118d på under en halvliter milen vid blandad körning är inga problem, på landsvägen kryper förbrukningen under 0,4 liter per mil om du tar det försiktigt. Även i stan går det snålt och en liten bidragande orsak är att motorn stänger av sig när du stannar vid rödljuset, när du ska iväg igen hoppar motorn igång igen och det känns varken störande eller segt. Start- och stoppfunktionen fungerar bara ned till tre plusgrader så under delar av året får vi inte utnyttja systemet här i Sverige.

En annan bränslesparande åtgärd är att motorn inte behöver dra runt på generatorn i onödan. När bilen bromsas kopplas generatorn in och laddar batteriet.
Av alla miljödieselbilar är det få som slår 118d i kraft och smidighet, motorn går mjukt och fint och det finns rejält med kraft ända från botten.
På sommarvägen är 118d riktigt underhållande. Den lilla kompakta bilen har fina köregenskaper och bakhjulsdriften skjuter på ut ur böjarna utan att göra bilen sladdrig.
Provbilen har lite hårdare fjädring än standard och det är helt klart en onödig extrautrustning. Redan i standardutförande är BMW:s fjädring ganska fast och med sportfjädring rent av stötig. Däremot går bilen grymt tyst oavsett underlag, varför kan inte fler biltillverkare göra tysta bilar?

BMW:s sportiga profilering syns på däcken (fast de hävdar att det är av miljöskäl). Min 118d är skodd med vinterdäck som passar bäst i hög fart på en torr autobahn, i snö och is har de ingenting att göra. Faktum är att jag inte kan minnas när jag senast körde en bil med sämre vinteregenskaper. BMW 118d är helt värdelös och rent av livsfarlig med fel däck och det spelar ingen roll att antisladdsystemet hör till världens bästa. I isspåren på vägen kastar bilen fram och tillbaka och där det är riktigt halt, i skuggan i kurvan är friktionen så dålig att systemen knappt förstår att bilen fått sladd. Och att köra med antisladdsystemet urkopplat är förenat med livsfara och passar bara på en sjöis eller avlyst bana.
Lätt pinsamt blir det också utanför affärn där jag måste be om putthjälp för att marken lutar en aning och jag inte tar mig ut från parkeringen. Med BMW 118d och autobahndäck kör jag fast fler gånger på en vecka än jag gjort de senaste åren ... Obegripligt att BMW vågar släppa i väg en så uselt utrustad vinterbil.
För den som vill köra sportigt och miljövänligt finns inte många alternativ och BMW 118d är absolut ett av de roligaste valen men som sagt, skippa sportchassit och köp riktiga vinterdäck, eller låt bilen stå i vinter.
Av: Johannes Collin/TT Spektra

Bild: Björn Olsson
Foto: Björn Olsson 

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mégane i ny form

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Katt med klös

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Vinnande koncept

Bild: Rolf Gildenlöw/TT Spektra
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Spektra 

Subaru Forester 2,0D X

Bild: Lennart Pettersson
Foto: Lennart Pettersson 

I sista stund!

Volvo V50 DRIVE

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ny höjdare från Honda

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Kall japan för en sval marknad

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Ingen bil för vintertider

Bild: Ford
Foto: Ford 

En roligare Fiesta

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Qashqai vinner i längden

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

En riktigt rymlig minibil

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

En favorit i nya kläder

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Q5 en miljövänligare SUV

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ford Edge Fuel Cell Plugin Hybrid

68070.jpg
 

Nissan GT-R

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Ford för fräcka

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Saab Turbo X

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Fiat 500 1,3 Multijet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mazda 6 Kombi

62118.jpg
 

BMW 118d

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Kia Pro Cee'd

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Jaguar XF 2,7 D

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Suzuki Splash 1,0

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Peugeot 308 1,6 VTi

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Volvo V70 2,0F

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Renault Laguna 2,0

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »