Publicerad: 2003-11-24 08:06, senaste uppdaterad: 2010-02-24 20:02
Läs upp
Laddar...

En udda fågel i bilparken

RECENSION: Det här är sportbilen som drivs av en bensinmotor utan några cylindrar och som har en coupékaross med fyra dörrar. Mazda RX-8 är onekligen en udda fågel i vår herres allt mer likformade bilpark.

Läs mer: + Biltester
Redan när man vrider om startnyckeln och motorn snurrar igång så är det något som inte stämmer. Ljudet. Den låter inte riktigt som andra bilmotorer. Dessutom kan man verkligen tala om att motorn "snurrar" igång. För i den här maskinen finns inga kolvar som åker upp och ned i några cylindrar - här snurrar hela motorinnehållet runt, runt, runt.
Mazda RX-8 drivs nämligen av en tvåskivig wankelmotor. Och faktiskt är det här numera den enda bilmodell i världen som får kraften från just en wankelmotor.
Uppfinnaren hette Felix Wankel, föddes 1902 i tyska Lahr och konstruerade sin första rotationsmotor redan på 1930-talet. Det gjordes försöksmotorer både för flyg och marint bruk men hela testanläggningen förstördes av fransmännen i andra världskrigets slutskede.
På 1950-talet återupptog Felix Wankel sitt motorprojekt, han fick ett kontrakt med NSU och 1963 premiärvisades NSU Spider med wankel på bilsalongen i Frankfurt. 1967 kom också sportbilen Mazda Cosmo med wankelmotor. Och sen ville plötsligt alla vara med - Mercedes, VW, Porsche, Citroën, Yamaha och till och med Rolls Royce köpte licenser till motorn.

Avgaser och bensinpriser
Men skenande bensinpriser och ökade krav på avgasrening gjorde snabbt wankelmotorn ointressant. Den mest tillverkade modellen, Ro80, byggd av Audi, lades ner 1977.
När Felix Wankel dog 1988 var det bara Mazda som arbetade med hans motorkoncept och till i dag har den japanska fabriken byggt två miljoner wankelmotorer, huvudsakligen för sportbilen RX-7.
Men den motor som sitter i RX-8 är helt ny och är döpt till Renesis. Den här wankeln har både insugs- och avgasportar placerade i de så kallade sidohusen medan den förra motorn hade perifera avgasportar. Den här lösningen ger en effektivare förbränning. Den nya motorn saknar också turbo - men har ändock mer effekt. Men fortfarande är den rätt törstig. Fabrikssiffrorna i faktarutan stämmer dåligt med verkligheten.

Bara 1 300 cc
Cylindervolym kan man ju inte tala om i en wankelmotor men varje roterande skiva har en volym motsvarande 654 cc. Eftersom motorn har två skivor är den totala motorvolymen alltså 1 308 cc. Ur denna förhållandevis lilla motor tar man ut 231 hk.
Men den kräver varv. Massor av motorvarv. Precis som en äkta sportvagn. Maxeffekten uppnås inte förrän vid 8 200 varv och motorn känns tunn upp till 3 000 varv. Så ska man ha riktigt roligt ska man växla flitigt och gasa mycket.
Annars är det väl bakdörrarna som är det roligaste med den här bilen. Just det, bakdörrar på en sportcoupé. Och de har gångjärnen i bakkant och öppnas bakåt. Precis som på en gammal droska.
För den som vill ha något annorlunda, som sticker ut och till och med låter annorlunda, är RX-8 ett prisvärt val. Men för den som inte vågar satsa på en udda fågel är RX-8 nog det mest udda som går att uppbringa.

Fakta/Mazda RX-8

Pris: 365 000 kronor

Motor: Frontmonterad 2-skivig wankelmotor med bränsleinsprutning, 2x654 cc, tre sidohusplacerade insugsportar och två avgasportar per rotor. Effekt: 231 hk (170 kW) vid 8 200 varv/min, vridmoment 211 Nm vid 5 500 varv/min.
Bränsleförbrukning: 11,4 l/100 km
Miljöklass: 2005
Chassi: Bakhjulsdriven med differentialbroms. Fram- och bakhjulsupphängningar med dubbla triangellänkar och skruvfjädrar. Kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 443, bredd 177, höjd 134, axelavstånd 270 cm. Tjänstevikt 1 465 kg. Maxlast 350 kg. Bagagevolym 290 liter. Släpvagnsvikt 1 200 kg.

BETYG +++

Konkurrenter i klassen:
Alfa GTV 302 900 kr ++
Audi TT 1,8T Coupé 378 000 kr +++
Toyota Celica 1,8 T-Sport 310 000 kr +++
Porsche 911 Carrera 730 000 kr ++++

PLUS & MINUS
+ Köregenskaper
+ Motorljud
- Bränsleförbrukning
- Vägljud



Av: TT Spektra

Bild: Björn Olsson
Foto: Björn Olsson 

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mégane i ny form

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Katt med klös

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Vinnande koncept

Bild: Rolf Gildenlöw/TT Spektra
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Spektra 

Subaru Forester 2,0D X

Bild: Lennart Pettersson
Foto: Lennart Pettersson 

I sista stund!

Volvo V50 DRIVE

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ny höjdare från Honda

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Kall japan för en sval marknad

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Ingen bil för vintertider

Bild: Ford
Foto: Ford 

En roligare Fiesta

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Qashqai vinner i längden

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

En riktigt rymlig minibil

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

En favorit i nya kläder

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Q5 en miljövänligare SUV

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ford Edge Fuel Cell Plugin Hybrid

68070.jpg
 

Nissan GT-R

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Ford för fräcka

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Saab Turbo X

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Fiat 500 1,3 Multijet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mazda 6 Kombi

62118.jpg
 

BMW 118d

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Kia Pro Cee'd

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Jaguar XF 2,7 D

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Suzuki Splash 1,0

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Peugeot 308 1,6 VTi

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Volvo V70 2,0F

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Renault Laguna 2,0

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »