Publicerad: 2007-10-24 00:01, senaste uppdaterad: 2010-02-24 17:02
Läs upp
Laddar...

Mazda 6

RECENSION: Den är släkt med nya Volvo S80 och nya Ford Mondeo men absolut inget syskon. På sin höjd kusin. Kusin vitamin. För nya Mazda 6 är en fräckare och fräsigare bil än sina europeiska släktingar.

Mazda 6
Pris: ej fastställt
Bränsleförbrukning: 8,1 l/100 km
Utsläpp CO2: 192
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med bränsleinsprutning, 2 488 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 170 hk (125 kW) vid 6 000 varv/min, vridmoment 226 Nm vid 4 000 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med el-servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 474, bredd 180, höjd 144, axelavstånd 273 cm. Tjänstevikt 1 395 kg. Maxlast 535 kg. Bagagevolym 504-1 096 liter. Släpvagnsvikt 1 500 kg.


Läs mer: + Biltester
Det har länge ryktats om att helt nya Mazda 6 skulle bli ännu en familjemedlem i Ford-koncernens syskonskara där navelsträngarna redan klippts till nya Volvo S80/V70 och nya Ford Mondeo/Galaxy. Mazda ingår ju också i Ford-sfären och nya lilla Mazda 2, som nyligen lanserats, är syskon till kommande Ford Fiesta. Nuvarande Mazda 3 är dessutom syskon med Ford Focus och Volvo S40.

Men man behöver bara jämföra yttermåtten för att inse att nya Mazda 6, som når Sverige i vår, inte är byggd på samma plattform som nämnda Volvo- och Ford-modeller. Den nya sexan är visserligen större än sin föregångare men markant mindre än sina europeiska kusiner. Hela nio centimeter smalare än Ford Mondeo och tolv centimeter kortare mellan hjulaxlarna. Och ett par hundra kilogram lättare.
Mazda-teknikernas förklaring till att man valt att bygga den nya bilen på en egen chassiarkitektur, delvis hämtad från förra generationens Mazda 6, är att man tycker den är bättre än Fords. Mazda 6 har bland annat en mer avancerad framvagn. Fast på japanskt artigt manér säger man det inte rent ut.
Mazda står ju också friare från Ford, som äger 25 procent i det japanska företaget medan exempelvis Volvo är helägt.
Trots att Mazda valt en elektrohydraulisk styrservo för att spara energi så är bilen mycket reaktionssnabb och följsam runt racerbanan EuroRing utanför Budapest, dit den första lite småhemliga provkörningen förlagts.
Där möter jag också chefdesignern Youichi Sato, som förklarar den nya bilens mer aggressiva linjeföring med att man inte längre sneglar på sina utländska konkurrenter utan skapar egna "japanska" former. Han återkommer gång på gång till vad han kallar "conflicting elements".
I övrigt har massor av jobb lagts ner på att få bilen tystare och att ge interiören mera premiumkänsla. Det förstnämnda är svårt att bedöma på slät och fin asfalt men att bilen känns mera ombonad är desto enklare att konstatera.

Nya Mazda 6 har blivit rymligare men sittdynorna är fortfarande korta och tre vuxna i bredd i baksätet är inte kul.
Den gamla 2,3-litersmaskinen har blåsts upp till 2,5 liter och ger nu 170 hk. Kvar sen tidigare är 1,8- och 2,0-litersmotorerna plus dieseln, som blivit något tystare och något snålare.
Den nuvarande upplagan av Mazda 6, som nu alltså fasas ut, tillverkades i en miljon exemplar på bara fyra år. Nästan hälften exporterades till Europa med Tyskland som bästsäljande land. I Sverige har modellen sålts i 11 000 exemplar, huvudsakligen i kombiutförande. Den svenske importören tror att kombin kommer att ta en ännu större andel när nya Mazda 6 kommer hit i vår. Tyvärr fanns ingen kombi klar för provkörning.
Av: Rolf Gildenlöw/TT Spektra

Bild: Björn Olsson
Foto: Björn Olsson 

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mégane i ny form

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Katt med klös

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Vinnande koncept

Bild: Rolf Gildenlöw/TT Spektra
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Spektra 

Subaru Forester 2,0D X

Bild: Lennart Pettersson
Foto: Lennart Pettersson 

I sista stund!

Volvo V50 DRIVE

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ny höjdare från Honda

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Kall japan för en sval marknad

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Ingen bil för vintertider

Bild: Ford
Foto: Ford 

En roligare Fiesta

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Qashqai vinner i längden

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

En riktigt rymlig minibil

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

En favorit i nya kläder

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Q5 en miljövänligare SUV

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ford Edge Fuel Cell Plugin Hybrid

68070.jpg
 

Nissan GT-R

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Ford för fräcka

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Saab Turbo X

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Fiat 500 1,3 Multijet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mazda 6 Kombi

62118.jpg
 

BMW 118d

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Kia Pro Cee'd

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Jaguar XF 2,7 D

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Suzuki Splash 1,0

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Peugeot 308 1,6 VTi

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Volvo V70 2,0F

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Renault Laguna 2,0

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »