Publicerad: 2009-10-10 12:00, senaste uppdaterad: 2010-02-20 18:02
Läs upp
Laddar...

Välj Renault Laguna med omsorg

RECENSION: BEGAGNAT. Räknas bara komfort och snygg design är en begagnad Renault Laguna given. Men med Bilprovningens papper i handen blir det svårare. Här gäller det att vara petig.
Renault Laguna II är en av modellerna i stora mellanklassen som i mina ögon definierar komfortåkande. Den glider fram mjukt och förlåtande över de ofta bedrövliga svenska vägarna. Välisolerad håller den det mesta av väg- och vindljud ute. Helt enkelt som klippt och skuren för en bekväm långfärd i en bil med fem Euro NCAP-stjärnor.
Elegansen i framförandet och den snygga designen hänger delvis med in i bilen. Tråkigt är inte rätt ord och kanske är det så att avsaknaden av överdesignade franska lösningar är ett steg i rätt riktning. Lagunas instrumentering är snarare stram och funktionell och med radio- och cd-spelarens skyddskåpa nedfälld finns få knappar att trycka på. Dessutom har bilen en Saab-inspirerad (eller var det tvärtom?) mugghållare.

Åk- och sittkomforten går hand i hand. Sköna stolar (dock lite kort sittdyna), bra inställningsmöjligheter och ett baksäte som erbjuder ytterpassagerarna bekväma, tillbakalutade resor. Vuxna sitter inte så bra i mitten, den sektionen används bäst i nedfällt läge som bord eller armstöd.
Testbilens turboladdade tvålitersmotor med 163 hästkrafter är en trevlig bekantskap som efter drygt 8 000 mil fortfarande är ungdomligt pigg. (Andra motoralternativ hittar du i faktadelen.) Renault Laguna II ska enligt bränsledeklarationen dra 0,85 liter per mil vid blandad körning, men om färddatorns siffror stämmer verkar den nivån svår att hålla. Snarare handlar det om upp emot en liter. Laguna II finns även med fem andra bensinmotorer mellan 107 och 207 (V6) hästkrafter samt fyra ganska snåla dieselmotorer mellan 119 och 150 hästar.

När jag kommer till tillförlitningsstatistiken hopar sig bekymren. Laguna dök upp 1994 och borde efter så många år på marknaden ha blivit av med dåligt material i betydelsefulla konstruktioner. Den första versionen är sämre än medelbilen på i stort sett varenda punkt, och Laguna II, som kom 2001, är enligt Bilprovningen inte ett uns bättre. Kanske förändras bilden för nya Laguna som släpptes 2007? Se till att köpa rätt bil som inte har problem med styrleder, spindelleder, bromsar, fjädring, avgassystem eller strålkastare. Andrahandsvärdet är följaktligen inte det högsta.
Kostnaden för grundservice (tillägg kan förekomma) är inte så mycket att orda om, serviceintervallet är 3 000 mil eller varje år, medan reparationskostnaderna kan sticka iväg (se faktaruta).
Kombibilar från 2004 med cirka 10 000 mil körda hittar du i prisklassen från 70 000 kronor. Riktiga långmilare bör vara betydligt billigare.

FAKTA
Renault Laguna II Kombi 2004


Renault Laguna Touring är kombiversionen av Laguna. Kombin kännetecknas av en nästan lodrät bakdörr som skapar mycket stora lastutrymmen, bland de absolut största i klassen. Som extrautrustning finns ett vikbart extrasäte för två småbarn som då sitter bakåtvända i bagageutrymmet. Modellen fick en ny front 1999 men har i huvudsak behållit utseendet från premiären. Basversionen har en 2,0-liters fyrcylindrig motor på 83 kilowatt. En starkare modell med V6-motor på 3,0 liter och 123 kilowatt har också sålts, men ströks ur programmet. En helt ny Laguna kom 2001 (Laguna II) och fick som första bil högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest. Den nya modellen säljs som femdörrars kombisedan samt som kombi. Till skillnad från tidigare är kombimodellen inte särskilt rymlig. Fokus ligger snarare på formerna. Hösten 2007 började en ny Laguna att säljas. Besiktningsresultaten är som för medelbilen eller sämre, med relativt många modellrelaterade fel. Huvudsakligen handlar det om fel på styrleder, spindelleder, bromsar, fjädring, avgassystem och strålkastare. Totalt sett har Laguna II sämre besiktningsresultat än den äldre modellen.

Miljö:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,85
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 203

Ekonomi:
Cirkapris (kr) 75 000* (testbilens pris: 89 000)
Skatt (kr) 1 905
Milkostnad (kr) 28**
Årlig kostnad (kr) 41 500**

Reparationer, pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte (kr) 8 800
Bromsskivor och belägg fram (kr) 4 400
Bromsbelägg bak (kr) 1 500
Avgassystem (kr, utom kat) 3 800
Stötdämpare (kr) 4 500
Koppling (kr) 3 200
Strålkastarinsats/st (kr) 2 500 (hel strålkastare)

Teknik:
Effekt (hk) 163
Cylindervolym (cm3) 1 996
Växellåda M6
Vikt (kg) 1 430
Maxlast (kg) 510
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 205/55 R16

Säkerhet*:
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Ja
Spinnreglering Ja
Euro NCAP:s krocktest Fem stjärnor av fem
Folksams olycksstatistik Statistik saknas

* Avser grundmodellen. Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Autodata, Konsumentverket/Bilprovningen.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Konsumentverket/Bilprovningen, Autodata.

Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdömen som ges gäller i första hand den provkörda bilen och inte modellen i allmänhet om det inte särskilt anges.
Av: Tomas Hägg/TT Spektra

Bild: Björn Olsson
Foto: Björn Olsson 

VW Golf gör skäl för kvalitetsryktet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mégane i ny form

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Katt med klös

Bild: Rolf Gildenlow
Foto: Rolf Gildenlow 

Vinnande koncept

Bild: Rolf Gildenlöw/TT Spektra
Foto: Rolf Gildenlöw/TT Spektra 

Subaru Forester 2,0D X

Bild: Lennart Pettersson
Foto: Lennart Pettersson 

I sista stund!

Volvo V50 DRIVE

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ny höjdare från Honda

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Kall japan för en sval marknad

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Ingen bil för vintertider

Bild: Ford
Foto: Ford 

En roligare Fiesta

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Qashqai vinner i längden

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

En riktigt rymlig minibil

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

En favorit i nya kläder

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Q5 en miljövänligare SUV

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Ford Edge Fuel Cell Plugin Hybrid

68070.jpg
 

Nissan GT-R

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Ford för fräcka

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Audi A4 Avant 2,0 TDI

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Saab Turbo X

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Fiat 500 1,3 Multijet

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Mazda 6 Kombi

62118.jpg
 

BMW 118d

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Mitsubishi Lancer 1,8 MIVEC

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Kia Pro Cee'd

Bild: Scanpix
Foto: Scanpix 

Jaguar XF 2,7 D

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Suzuki Splash 1,0

Bild: Johannes Collin
Foto: Johannes Collin 

Peugeot 308 1,6 VTi

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Volvo V70 2,0F

Bild: Rolf Gildenlöw
Foto: Rolf Gildenlöw 

Renault Laguna 2,0

Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »