Jag gillar gågator. Det finns någonting mysigt och rogivande med gågator. Butiker och serveringar, små torg, fontäner och parkbänkar och kanske någon glasskiosk. Fritt från bilar. Gåzoner däremot är jag mycket tveksam till.

Dragarbrunnsgatan i Uppsala ska bli en gåzon ? vansinne, säger jag. Det var en krånglig gata redan som det var med start och stopp i oändlighet under vintern. Nu blir det ännu värre. Gående ska ha företräde. Det får väl bli ettans växel och fem kilometer i timmen. Var det någon som talade om miljön? Någon politiker kanske? Gåzoner är mycket speciella och kan ? observera att jag skriver KAN, jag är inte säker ? fungera på vissa ställen, men definitivt inte på Dragarbrunnsgatan.

På vintern är Kungsgatan i Uppsala avstängd för mer än hälften av oss bilister som har valt att köra på de mer trafiksäkra dubbdäcken. Förra året blev vi förpassade till Dragarbrunnsgatans hinderbana där det kunde ta en kvart att köra tusen meter från S:t Olofsgatan till Strandbogatan. Hur lång tid det kommer att ta den här vintern återstår att se. Det värsta av allt: Olycksrisken på Dragarbrunnsgatan kommer av allt att döma att öka.

Artikelbild

| Håkan Lundh

Själv kommer jag även i fortsättningen (som gående) att titta åt höger och vänster innan jag korsar gatan och ALLTID ge en bilist företräde. Men det finns människor ? inte minst i Uppsala, eller kanske särskilt i Uppsala ? som verkar känna något sorts agg mot bilar i största allmänhet och som kan se gåzonen som ett sätt att ?sätta bilarna på plats.? Hur man än vrider och vänder på det är det lättare för en gående att stanna än för en bil på 1,5 ton att få stopp, även om hastigheten är tio kilometer timmen.

Nu något helt annat. Sverige är ett rikt land, men tydligen inte tillräckligt rikt för att ha råd med asfalt på länsvägar. Väg 290 norr om Österbybruk har få ny beläggning ? så kallat oljegrus. Bedrövligt säger jag. Inne i Österbybruks samhälle ? där barn vistas vid sidan av vägen ? har flera gator belagts med grus som sprätter åt alla håll. (Snart på ett litet barn?)

När väg 292 mellan Gimo och Österbybruk fick oljegrus för ett par år sedan fick mängder av bilister sina bilar sönderslagna, men ingen tog på sig ansvaret. Dåligt väder vid beläggningsarbetet, eller troligare: felaktigt eller undermåligt klister, var förmodligen orsaken.

Det ska givetvis läggas ASFALT på alla riks- och länsvägar i Sverige, helst ?tyst? asfalt och inte de bullermattor som vi åker omkring på. I tättbebyggt område borde det vara straffbart att lägga på så kallat oljegrus.