Publicerad: 2010-06-03 12:14, senaste uppdaterad: 2010-06-09 16:06
Läs upp
Laddar...

Intressant som begagnad

Mycket utrustning, högt säkerhetsbetyg och antisladd som standard gör Citroën C4 intressant som begagnad. Tråkigare är att den har fler fel än medelbilen.

Citroën C4 2,0 SX Pack 2005

Plus:
Har rejäla stolar och hög utrustningsnivå. Antisladd som standard och full pott hos Euro Ncap.

Minus:
Sämre sikt bakåt och en aning stötig på sämre väg. Bilprovningen gillar inte felande strålkastare och bromsar.

Modell allmänt*:
Citroën C4 kom 2004 som en efterträdare till Citroën Xsara. Den har en relativt rymlig kupé och kännetecknas av bra åkkomfort. Den fina fjädringen gör att bilen känns ett nummer större. Det sluttande taket ger C4 en egen profil, men kapar lastutrymmet.
Invändigt fortsätter den annorlunda designen. Instrumenten är digitala och siffrorna avläses i en särskild ”månlandare” som har tagit mark mitt på instrumentpanelen. Vill man att det ska lukta på ett speciellt sätt i kupén erbjuder C4 som tillval speciella doftampuller. Ratten har en unik design. Navet är fast, vilket har gjort det möjligt att optimera krockkuddens form. Sammantaget är inte alla egenheter av godo, men förmodligen gillas de av Citroënentusiasterna.
Under modellnamnet C4 säljs också de högbyggda och rymliga MPV-modellerna C4 Picasso och den förlängda och sjusitsiga C4 Grand Picasso. Bilprovningen ger C4 sämre betyg än medelbilen för årsmodellerna 2005 (1 400 testade) och 2006 (201 testade) för modellfel. Alla årsmodeller får lägre betyg än medelbilen för ägarrelaterade fel som strålkastare och positionslykta.

Miljö:
Bränsle Bensin
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,78
Miljöklass 2005
CO2-utsläpp (g/km) 186

Ekonomi:
Cirkapris (kr) 86 000* (testbilens pris: 99 000)
Skatt (kr) 1 650
Milkostnad (kr) 27**
Årlig kostnad (kr) 40 000**

Reparationer Pris (märkesverkstad):
Kamremsbyte (kr/intervall): 9 600/12 000 mil
Bromsskivor och belägg fram (kr, båda sidor): 3 000
Bromsbelägg bak (kr, båda sidor): 1 500
Spindelled (kr, båda sidor): 2 700
Länkarm (kr): 2 100 (f), finns ej, stel bakaxel (b)
Avgassystem (kr, utom kat): 4 700 (12 100, inkl katalysator)
Stötdämpare (kr) 4 100 (f), 2 700 (b)
Koppling (kr): 10 100 (kopplingssats)
Strålkastarinsats per styck (kr): 3 300 (hel strålkastare)

Teknik:
Effekt (hk) 136
Cylindervolym (cm3) 1 997
Växellåda M5
Vikt (kg) 1 390
Maxlast (kg) 400
Däck (bredd i mm/tvärsnittets höjd i förhållande till bredden i procent/fälgens diameter i tum) 201/55/16

Säkerhet*:
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkudde förare/passagerare Ja/Ja
Sidokrockkudde Ja
ABS-bromsar (standard) Ja
Nackskydd fram med whiplashskydd Nej
Nackskydd på samtliga sittplatser bak Ja
Antisladdsystem Ja
Spinnreglering Ja
Euro Ncaps krocktest Fem stjärnor, Citroën C4 2004.
Folksams olycksstatistik Statistik saknas från verkliga olyckor.

* Priset för en enskild bil kan variera mycket beroende på körsträcka, utrustning, skick och inköpsställe. Avvikelser på plus eller minus 10 procent från det angivna cirkapriset är vanliga. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.
** Baseras på en årlig körsträcka på 1 500 mil. Inkluderar värdeminskning, skatt, besiktning, bränsle, reparationer, service, tvätt, rostskydd, tillbehör, däck. Avser grundmodellen. Källa: Bilprovningen, Bilsmart.se, Autovista.

Så här görs begagnattestet:
Den utvalda bilen provkörs under normala förhållanden under en dag på varierande vägtyper och i stadstrafik. Kvaliteten på bilar av samma fabrikat och årsmodell kan variera kraftigt beroende på en mängd faktorer som milantal och allmän skötsel. Omdöme som ges inkluderar den testade bilen, men även modellen i allmänhet baserat på fakta från bland annat Bilprovningen.



C4 är lätt och fin i styrningen och testbilens tvålitersmotor på 136 hästar ger trygga omkörningar. Kör- och åkupplevelsen bleknar en aning av bitvis stötighet och spårkänslighet. Instrumenteringen är skönt fransk. Full pott hos Euro Ncap är förstås en fördel. Stolarna är rejäla.

Överblicken är bra framåt och åt sidorna, inte lika bra bakåt. I C4 har Citroën hittat mesta möjliga volym för bagage. Bilprovningen ger Citroën C4 2005 ett lägre betyg än medelbilen för modellrelaterade fel. Bland ägarrelaterade fel fastnar många C4 i nätet med felaktiga strålkastare.

Av: TT Spektra

: Elbil med premiumkänsla. BMW i3 märks ute i trafiken och interiören är lika iögonfallande.
Bild: Helena Lundberg
Foto: Helena Lundberg: Elbil med premiumkänsla. BMW i3 märks ute i trafiken och interiören är lika iögonfallande.

Roligt bakom ratten i energisk BMW

elbil.jpg?1378894252012_
Foto: Gröna bilister/Erlend AasMattias Goldmann.

Elbilen bättre än sitt rykte

2346236_preview.jpg?1366015061235_

Asfalt: Ett extrovert val 


Tipsa oss

Synpunkter, förslag eller tips?
Kontakta nyhetschef Johanna Odlander.
E-post: johanna.odlander@unt.se

 

bil-tester

Läs våra senaste bil-tester

 

Nyheter

Kultur & Nöje

Sport

Seriebloggen

Svart humor på vit bakgrund. Se fler på Isabelle Söders blogg »