Hyundai fick gå tillbaka i tiden för att staka ut framtiden till årets kanske viktigaste lansering. Tucson. Så hette publikfriaren från 2005 som några år senare bytte namn och nästan försvann. Nu är det gamla namnet tillbaka, men bilen är helt ny.
När Hyundai Tucson debuterade för tio år sedan gick den direkt in på plats 44, strax bakom den bästsäljande crossovern Honda CR-V och snäppet före den andra dominanten i klassen, Toyota RAV4.
Sannolikt inspirerad av USA-framgångarna med storebror Santa Fe valde Hyundai att döpa även den mindre modellen efter en amerikansk stad med lite äventyrlig klang. Tucson är ju en känd vilda västern-stad i Arizona, medan Santa Fe är huvudstad i delstaten New Mexico.
2009 lanserades generation två av Tucson och samtidigt flyttades tillverkningen av de bilar som var avsedda för den europeiska marknaden till Hyundais nya fabrik i tjeckiska Nosovice. Men namnet Tucson stannade kvar i Sydkorea. Här i Europa blev det i|stället bokstäver och siffror - ix35.
Nu var det väl knappast namnbytet som orsakade kräftgången för modellen utan snarare den nedärvda regeln att släkten är värst. Kia, som ägs av Hyundai, säljer tre gånger så många exemplar av kusinen Sportage som byggs på samma plattform fast i Zilina i Slovakien.
Jag tror att det är en utseendefråga. Hyundai ix35 ritades av förre BMW-designern Thomas Bürkle medan Kia Sportage fick sina former av Peter Schreyer, som rekryterats från Audi. Men sedan 2013 är Schreyer chefdesigner även för Hyundai - och det märks på nya Tucson.
Som John Wayne
I vilken mån Schreyer låg bakom återgången till namnet Tucson ska jag låta vara osagt men den nya bilen ser betydligt mer muskulös och bredbent ut än föregångaren. Lite som John Wayne i filmen "Rio Bravo", inspelad i just Tucson. Släktskapet med Santa Fe går heller inte att ta miste på.
Antisladdsystem med släpvagnsövervakning fick bilen redan 2010 men nu har Hyundai laddat upp med mer säkerhetsteknik. Inget som vi inte har sett förut hos konkurrentbilar men generöst för just den här klassen. En del dock lite sent påkommet.
Viktigast är förstås det automatiska bromssystemet som griper in om föraren missar att bilen framför bromsar in eller om en fotgängare plötsligt kliver ut i gatan. Dödavinkelvarnaren och körfältsassistenten är andra aktiva system. Vid en kollision med en fotgängare skjuts motorhuven upp för att mildra krocken och lindra skadorna.
I testbilen sitter Hyundais nyutvecklade 1,6-liters bensinmotor överladdad med turbo. Den levererar 177 hästkrafter, driver på alla fyra och är parad med företagets egen sjustegade dubbelkopplingsväxellåda. Den lådan kan än så länge inte kombineras med dieselmotorerna i sortimentet, en på 1,7 liter och 115 hästar och en på 2,0 liter. Den sistnämnde går att få med 136 alternativt 185 hästar.
Ljudnivån i kupén har sänkts ytterligare men även konkurrenterna erbjuder en alltmer ljuddämpad färd, så det finns mer att göra på Tucson. Det blir extra tydligt på den grova asfalt som dominerar svenska vägar.
Tucson är lättkörd och dubbelkopplingslådan trivs med arbetsuppgiften. Köregenskaperna är stabila och förutsägbara, om än inte särskilt underhållande. Återstår nu för de svenska Hyundai-handlarna att se till att försäljningssiffrorna blir desto mer underhållande.



Fakta: Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 4WD

ALLMÄNT
Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters bensin med turbo
Växlar: 7-stegad automat dubbelkoppling
Tjänstevikt: 1|667 kg
Maxlast: 523 kg
Max släpvagnsvikt: 1|600 kg
Längd/bredd/höjd: 448/185/165
|EKONOMI Betyg: 3
Pris från: 304|900 kronor
Skatt: 1|768 kr
Garantier: 5 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti
SÄKERHET Betyg: 3
3-punktsbälte alla platser: Ja
Krockkuddar: 6
Aktiva nackskydd: Ja
Antisladd: Ja
MILJÖ Betyg: 2
Bränsleförbrukning: 0,75 l/mil
CO2-utsläpp: 175 g/km|
KOMFORT Betyg: 3
Ställbar ratt: Höjd/längd
Bagageutrymme: 513-1|503 liter
Luftkonditionering: ACC
Styrservo: Elektromekanisk|
PRESTANDA Betyg: 3
Toppfart: 201 km/h
Effekt: 177 hk vid 5|500 varv/min.
Vridmoment: 265 Nm vid 1|500-4|500 varv/min.
Acceleration: 0-100 km/t på 9,1 sekunder
HELHETSBETYG: 3

PLUS
Mycket snyggare än föregångaren. Hög säkerhetsstandard, förutom i den billigaste versionen.
MINUS
Långt ifrån någon miljöbil. Lite plastig interiör. Dålig sikt snett bakåt.

 

Tre konkurrenter:
VW Tiguan TDI 4Motion
316|900 kr.184 hk. 150 g/km.
Hyundai tog sikte på VW Tiguan när man utvecklade Tucson men i Sverige säljs den tyska förebilden i endast ett utförande - med 184-hästars diesel och 7-stegad DSG-växellåda. Fyrhjulsdrivning från Haldex. Bagageutrymme 470-1|510 liter.

Ford Kuga 1,5T EcoBoost AWD
278|000 kr. 180 hk. 171 g/km.
1,5-liters bensinmotor med turbo. 6-stegad automatväxellåda är standard i den fyrhjulsdrivna versionen. Med 150-hästarsalternativet går den att få med manuell låda och enbart framhjulsdrivning. Bagageutrymme 456-1|653 liter.

Honda CR-V 2,0 i-VTEC 4WD
282|900 kr. 155 hk. 175 g/km. 2,0-liters bensinmotor kopplad till en 5-stegad automatväxellåda. 6-växlad manuell är 17|000 kronor billigare. Modellen är nyligen uppgraderad. Bra fyrhjulsdrivningssystem. Bagageutrymme 589-1|669 liter.