Det var British Sport Car Meeting, BSCM (en samverkansgrupp för brittiska sportbilar som Triumph, Morgan, MG och Austin Healey), som arrangerade en touring från Bålsta till Enköping på lördagen.

Färden gick från Bålsta över små krokiga vägar, precis sådana vägar som brittiska sportbilar är som gjorda för.

– Vi var cirka 65 bilar som startade i Bålsta. Vad vi vet hade vi inget haveri, berättade Bengt Arvidsson i BSCM på plats i hamnen.

Artikelbild

| Här är Bengt Arvidsson och hans ungdomsdröm, TR6:an.

Han tillade att smärre haverier hör till med sådana gamla bilar som det rörde sig om i detta fall.

Många nyfikna var på plats för att titta på de smäckra brittiska personligheterna. Där fanns även lyxiga brittiska släktingar att beskåda genom Automobilhistoriska klubbens Rolls Royce och Bentley-sektions försorg.

För egen del kör Bengt Arvidsson en röd Triumph TR6 från 1973.

– Man brukar säga att det är the last of real sport cars med en separat ram, berättade han.

Artikelbild

| Lyxiga brittiska släktingar fanns också att beskåda.

Innehavet av bilmodellen är en ungdomsdröm.

– När jag var 15 år kom TR6:an. Jag läste om den i en motortidning och blev helt frälst. När jag sedan blev 18 köpte jag en Volvo P1800 av någon konstig anledning. Sedan dröjde det ända till 2002 innan jag köpte den här. Den kommer jag aldrig att sälja.

Artikelbild

| "Det är en speciell känsla när man hoppar ner i sittbrunnen", säger Bengt Arvidsson.

Han beskriver TR6:an som en riktigt kraftfull maskin, en sportbil som var inriktad på köpare med normal plånbok. Det blir en påtaglig närhet till vägen och till den förbisusande omgivningen i en öppen brittisk sportbil.

– Det är en speciell känsla när man hoppar ner i sittbrunnen på en sådan här bil, säger Bengt Arvidsson.