På fredagsförmiddagen klockan elva slår Håbomässan upp portarna.

Då har vip-timmen, där utställarna har kunnat bjuda in gäster för en förhandstitt, passerat.

Mässarrangören Petri Suomela gläds åt publikrekordet på Enköpingsmässan för två helger sedan, drygt 8 000 besökare, och hoppas att motsvarigheten i Bålsta också ska bli en framgång.

Artikelbild

| Samin Karim och hans kollegor bygger snabbt upp montrarna i ishallen och drar elledningar.

Förra året, det första året med nytt koncept, kom det drygt 3 100 besökare. Hur går det i år?

– Jag tror att det blir fler. Enköpingsmässan är ett inarbetat varumärke och många pratar om den sins emellan. Där har vi en bit kvar med Håbomässan, även om vi fått väldigt många positiva kommentarer under bokningstiden, säger Petri Suomela.

Vad tänker du på då?

– Folk minns den från förra året som en riktig mässa, som Elmia eller Älvsjö fast mindre. Den är proffsigt uppbyggd och det bidrar till helhetsupplevelsen, säger han.

Samin Karim och hans kollegor från Jönköpingsföretaget Compass Fairs är vana mässbyggare och har anlitats av arrangörsföretaget Enköping Expo vid tidigare mässor.

– Vi var här även förra året. Det går snabbt och så har vi hjälp av folk från lokala föreningar, säger han just i färd med att dra sladdar och tejpa elledningar.

61 företag och andra utställare samsas om ytan i ishallen och en av de största aktörerna är kommunen. Håbo kommun, Håbo Marknads AB och Håbohus gör gemensam sak och kommer bland annat att berätta om de digitala tjänsterna, ett av årets teman, men också om utvecklingen av Bålsta centrum och nyproduktionen av bostäder på Väppeby äng.

Mässan invigs av kommunalrådet Liselotte Grahn Elg.