­­Orsaken till kommunens telefonproblem ska ha varit en programuppdatering hos kommunens leverantör Tele2. Första symptomen uppstod redan under måndagskvällen, men i mindre skala. Under tisdagsförmiddagen kom problemen tillbaka och flera av de som ringde in kopplades till Knivsta kommun.

­-Var man hamnade när man ringde Heby kommuns växel eller medborgarservice har varierat, konstaterar Karin Eliansbo, administrativ chef och ansvarig för Heby kommuns telefoni.

Många som har ringt in har mötts av ett förinspelat välkomstmeddelande och fått olika val. Valde man att vänta kvar för att tala med telefonist har man fått svaret att man står i kö och sedan har man kopplats vidare till Knivsta kommuns telefonister. De har under dagen arbetat för att efter bästa förmåga hjälpa de som ringde in till rätt person, men har inte kunnat koppla vidare till Heby kommuns direktnummer.

-Att vi samverkar med Knivsta kommun är något som har vuxit fram sedan Sala-branden 2014. Vid en riktig kris ska man kunna hjälpa varandra. Speciellt rörande spridandet av information, säger Karin Eliansbo.

Har dygnets problem med telefonin inneburit ett stresstest för Heby kommun?

- Ja, kanske. Det är såklart inte bra att dessa problem uppstår men vi har fått en bättre bild av vad vi kan göra bättre, säger Karin Eliansbo.

Uppdateringen ska nu vara slutförd och Karin Eliansbo tror att problemen kommer att uppstå igen den närmsta tiden.