Arbetet ingår i projektet Musikjakten där eleverna i årskurs 8 på Alsike skola har fått prova på att delta i riktig forskning.

Eleverna har använt sig av ett självutvecklande, musikgenereringsverktyg EvoluTon, som använder sig av evolutionära algoritmer för att generera musik. Verktyget har tagits fram av forskarna Palle Dahlstedt, Göteborgs universitet, och Peter Ljungstrand, SICT (Interactive Institute, Swedish ICT), de personer som eleverna på Alsike skola också har samarbetat med i sitt projekt.

– Datorprogrammet låter eleverna ”avla” fram musik genom att ”para” två ljud och få fram deras ”barn”. Den musik som de sedan gillar har de sedan sparat ned, förklarar Maria Sörlin, matematik- och NO-lärare på Alsike skola.

Eleverna har fått fylla i en bakgrund om bostadsort, musiksmak och eventuell musikalisk bakgrund.

Den musik som eleverna har skapat har sedan analyserats av forskarna. Även eleverna har analyserat hur faktorer såsom musikalisk bakgrund och musiksmak påverkar hur musiken skapats och hur den låter.

– Till sist har eleverna tillverkat en vetenskaplig poster per grupp där de beskriver bakgrund, metod och sina resultat. Eleverna har arbetat två och två och projektet är ett ämnesintegrerat arbete mellan NO, musik och bildämnena, säger Maria Sörlin.

Musikjakten är ett delprojekt i det större elevprojektet Forskarhjälpen som drivs av Nobelmuseet och som låter högstadieungdomar prova på riktig forskning, samtidigt som de hjälper forskarna med forskningen. Projektet är finansierat av Stiftelsen för strategisk forskning.

Skolan representeras av en poster gjord av Viktor Callert och Sara Mostafa som är framröstad av eleverna i åk 8. Postern tävlar med de övriga deltagande skolor i Sverige där första pris är att få gå på Nobelprisutdelningen den 10 december.