Det var i juni som Knivsta kommun startade en elbilspool. På dagarna används bilarna i de kommunala verksamheterna. På kvällar och helger kan bilarna hyras av privatpersoner.

– Försöket har slagit väl ut. 80 personer och ett företag har använt de två bilarna som gått totalt 650 mil sedan mitten på juni, säger Boo Östberg (C), bygg- och miljönämndens ordförande.

Jämfört med i andra kommuner, där det finns privatägda elbilspooler, så ökar uthyrningen i Knivsta snabbare. I vanliga fall brukar det ta längre tid för människor att ändra ett beteende.

– Det visar att Knivstaborna är bra på att ta till sig nya miljölösningar, och tack vare det kommer nu elbilspoolen, enligt ett nytt kommunalt beslut, att bli kvar minst till årsskiftet, säger Boo Östberg.

Han har i många år kämpat för att Knivsta kommun ska införa fler elbilar och är nu mycket glad över att utvecklingen börjar gå åt det hållet.

Kommunen kommer nu också att titta på vad det skulle kosta att köpa fler egna elbilar. I dag äger kommunen bara två elbilar, utöver de två som nu leasas in till bilpoolen.

– När man har en bilpool så blir det också mycket mer ekonomiskt för kommunen, än om varje förvaltning leasar sina egna bilar, som står stilla stora delar av dagen, säger Boo Östberg.

En annan fördel med bilpooler är att man sparar mark. I centrala Knivsta har de lokala politikerna beslutat om en av de lägsta parkeringsnormerna i landet. Här måste byggbolagen bara avsätta 0,6 kvadratmeter parkeringsyta per 100 kvadratmeter boyta.

– Bilpooler i stället för många parkeringsplatser gör att man kan få mer plats för cykelvägar och grönytor och förhoppningsvis även få ner bostadskostnaderna, säger Boo Östberg.

Att uthyrningen av elbilar i Knivsta kommuns elbilspool ökat för varje månad, tror han beror på ett nytt sätt att tänka bland unga.

– Det handlar om en miljömedvetenhet, men jag tror att det kanske också handlar om den ”delakultur” som spridit sig på nätet de senaste åren, säger Boo Östberg.