Under den gångna helgen inträffade tre dödsolyckor med mc – en i Vetlanda, en i Trelleborg och en i Borås. Samtliga omkomna var män omkring 25 år. Och just yngre förare sticker ut i olycksstatistiken, säger utredningsledare Jörgen Persson.

Ålder och erfarenhet är en bra kombination. Yngre och oerfarna förare är betydligt sämre säkerhetsmässigt, säger han.

Farten dödar

Den främsta orsaken till mc-olyckor är den höga farten – och motorcyklisterna är mer benägna att trycka extra på gasen än bilister. Data från bland annat fartkameror visar att nästan två tredjedelar av motorcyklisterna kör för fort.

Det viktigaste är att öka andelen motorcyklister som håller hastighetsgränsen. Tittar vi på dödsolyckor för mc har bara en av tre förare bedömts hålla hastighetsgränsen, och en av tre har kört mer än 30 kilometer i timmen över skyltad hastighet, säger Persson.

En annan riskfaktor är det så kallade supersportmaskinerna – motorcyklar med kraftfull motor och framåtlutad körställning som inspirerar till höga farter. Dessa utgör bara ungefär 10 procent av mc-parken – men är inblandade i 40 procent av alla dödsolyckor.

Det är även tydligt att männen utsätter sig för de största riskerna – omkring 90 procent av alla dödsoffer på motorcykel är män.

En utmaning

Men trots de dystra siffrorna går utvecklingen åt rätt håll – antalet dödsoffer på motorcykel har minskat från över 50 per år för ungefär tio år sedan till drygt 40 per år på senare tid.

Men sedan har minskningen planat ut, så det är uppenbart att vi har en utmaning. Vi prioriterar att jobba mot höga hastigheter och mot extremt beteende i trafiken, säger Jörgen Persson.

Så här i början av våren ska man också vara särskilt uppmärksam på grus på vägbanan, liksom sprickor och tjällossning på vägen.

Grusproblematiken ligger bakom ett par procent av alla dödsolyckor på mc, säger Persson.

Han vill också uppmana att motorcyklister att skaffa en modell med låsningsfria bromsar, som halverar risken för dödsolyckor. Och naturligtvis att hålla farten på lämplig nivå.

Det är centralt. Om något går snett, är det motorcyklisten som drabbas – även om det skulle vara bilisten som gör fel.