Efter år av utredande och förhandlingar har Sverigeförhandlingen, i sin rapport som nu lämnas till regeringen, landat i att sträckan Stockholm–Göteborg bör prioriteras om man av finansiella skäl måste välja när höghastighetstågen ska byggas.

"Flaskhals" i syd

I så fall får sträckan Stockholm–Malmö ställa sig på kö. Orsaken till valet är att sträckan Stockholm–Göteborg ger större tidsvinst och berör fler resenärer.

Och vi får in stora städer som Jönköping och Borås tidigt, säger Wessberg.

Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) känner sig dock hoppfull trots ett negativt besked.

Även om man skulle välja det scenariot så har regeringen redan identifierat att södra stambanan måste byggas ut. Stambanan i syd är en flaskhals för svensk export, säger hon till TT.

Allt på en gång

En annan vinst av att föredra sträckan Göteborg–Stockholm är att behovet av att rusta upp stambanan är störst där. Och vinsten blir förstås allra störst om hela sträckan byggs på en gång, inte bara etapper, enligt rapporten.

Det får ingen effekt om inte stora delar är på plats, säger Wessberg.

Men regeringsutsedda Sverigeförhandlingens huvudförslag är att båda sträckorna byggs samtidigt och att staten lånar pengar till bygget. Att bara finansiera de båda höghastighetsbanorna med pengar direkt ur budgeten skulle medföra att tågen kan börja köra tidigast 2064.

230 miljarder

Därför föreslår vi att man gör det här med lånefinansiering, säger Wessberg och påminner om att det var så man byggde ut järnvägsnätet en gång i tiden.

Då kan Sverige ha höghastighetståg i stora delar av södra Sverige klart 2035, enligt Sverigeförhandlingens rapport.

Enligt de senaste kalkylerna kostar projektet totalt omkring 230 miljarder kronor, varav ungefär hälften var på de båda föreslagna sträckorna.

Det är mycket pengar, men dyrt är det inte, för det man får, säger Wessberg.

Kartan ritas om

Malmös kommunstyrelseordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh pekar på det faktum att Fehmarn Bält-förbindelsen, tunneln mellan Danmark och Tyskland, kommer att rita om kartan för transport. En tågresa mellan Hamburg och Köpenhamn kommer om ett par år att ta under tre timmar – ytterligare ett gott argument för att satsa på höghastighet mellan Stockholm och Skåne, säger Stjernfeldt Jammeh.

Inte bara för att vi ska ha snabba resor till Stockholm, utan att Stockholm ska ha snabba resor till oss i söder också.