Även om de individuella skillnaderna är stora behöver tonåringar oftast något mer sömn än vuxna: runt nio timmar per natt, i stället för de sju-åtta timmar som vuxna behöver.

Jag brukar förespråka regelbundna uppstigningstider snarare än regelbundna läggtider. Att ställa klockan och gå upp en viss tid är lättare och då ökar sannolikheten att man också blir trött och går och lägger sig i tid på kvällen, säger sömnforskaren Pernilla Garmy vid Lunds universitet.

Regelbundna tider

Jan-Erik Broman, docent vid sömn- och andningscentrum på Akademiska sjukhuset i Uppsala, säger att både tonåringar och vuxna bör undvika att sova för mycket. Det kan lätt leda till en dygnsförskjutning.

Man bör ha regelbundna sovtider, även om man kan lägga på ett par timmar under veckoslutet, säger han.

Ett par timmar före läggdags bör man dessutom varva ner och inte surfa på mobiler eller surfplattor över huvud taget.

Svalt och mörkt

Att surfa precis innan man ska sova är inte så bra eftersom man håller i gång hjärnan. Man bör heller inte vara hungrig eller proppmätt när man går och lägger sig.

Ett annat råd är att hålla rummet mörkt och gärna lite svalt. Då sover man bättre.

Om man ändå har problem som sitter i under ett antal veckor bör man söka hjälp på vårdcentralen. Läkemedel kan vara en tillfällig hjälp, men de botar inte problemen. Det viktiga är att man kommer tillrätta med orsakerna till att man har svårt att sova, säger Jan-Erik Broman.