När UNT/Östra Uppland besöker Olandsskolan i Alunda några dagar innan premiären råder det febril aktivitet. I biblioteket övar skådespelarna, i musiksalen filar musikerna på låtar och i bildsalen tillverkas rekvisita.

– Vi har också en bakgrupp som bakar allt fikabröd, en manusgrupp som skrivit föreställningen och en grupp som arbetat med marknadsföring, säger Johanna Eriksson.

Tillsammans med Sebastian Eriksson och Hannah Ovredsson är hon projektledare för niornas show i år, en show som brukar genomföras årligen och som av förklarliga skäl består av nya förmågor varje år.

Artikelbild

| Repetition. Cissela Billock, Sebastian Eriksson och Tone Pape har några av de tunga rollerna när Olandsskolans nior nu sätter upp en show. De får proffshjälp under repetitionerna av dramacoach Anna Widing.

När höstterminen drog igång var tanken att alla elever i årskurs nio skulle medverka i showen på ett eller annat sätt.

– Men vi märkte snart att det fanns elever som inte ville vara med och därför tänkte vi om, säger musikläraren Veronica Östman.

I stället fick de som verkligen ville medverka göra det under lektionerna i elevens val och sammanlagt är nu 30-talet elever involverade, vilket motsvarar lite drygt hälften av skolans niondeklassare.

En gång i veckan har eleverna träffats i sina olika grupper; i början mest för att skriva manus, jaga sponsorer och planera och ju längre tiden gått mer till att repetera, sätta upp affischer och göra biljetter.

Artikelbild

| Proffshjälp. Anna Widing är skådespelare och musikalartist till yrket. Just nu coachar hon Olandsskolans nior när de sätter upp en show om psykisk ohälsa.

– Nu på slutet har vi lagt ner väldigt mycket tid, både under skoltid och på fritiden, och därför kommer vi att få ta ut lite extra ledighet sista veckan innan skolavslutningen, säger Sebastian Eriksson.

Förutom arbetat som projektledare är han också en av föreställningens tre huvudrollsinnehavare – tre personer som alla ger sitt perspektiv på psykisk ohälsa.

Artikelbild

| Mycket arbete. Johanna Eriksson, till vänster, är en av projektledarna i arbetet med showen. Sara Andersson ingår i marknadsföringsgruppen.

Sebastian Eriksson spelar Micke, vars mamma är alkoholist. Han är också en av skolans populäraste killar och gör allt för att dölja problemen hemma för andra.

Cissela Billock spelar Rebecka, en tjej som utåt sett har allting men som tampas med depression och självskadebeteende.

Artikelbild

| Repetition. Tora Dregelid övar på låtarna inför niornas show. I bakgrunden Elsa Blom på keyboard, Leo Hartman (tidigare elev på skolan, nu inlånad för showen) och Farshad Akbari på gitarr och Emil Eriksson på trummor.

Den tredje huvudrollen spelas av Tone Pape. Hon gestaltar Julia, som inför sin pappa låtsas ha många vänner men som egentligen känner sig ensam och osynlig.

Hur kom ni på idén att skriva en föreställning om ett så tungt ämne?

Artikelbild

| Musiklärare. Veronica Östman är en av de lärare som finns till hands när eleverna i årskurs nio behöver hjälp med sin show.

– Vi utgick från skolans värdegrund och sedan brainstormade manusgruppen. Psykisk ohälsa finns överallt och vi vill visa att det inte är mer skamligt att vara sjuk i själen än att vara sjuk i kroppen, säger Johanna Eriksson.

Genom Skapande skola (ett projekt där Östhammars kommun får statsbidrag för att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet) har aktörerna också god hjälp av skådespelaren och musikalartisten Anna Widing.

Hon har funnits med som deras dramacoach hela läsåret och instruerar noga när repetitionerna nu går in i sin slutfas.

På torsdag visas föreställningen Imagine för allmänheten. Tidigare i veckan får årskurs 4–6 på Olandsskolan se en första generalrepetition och på onsdag bjuds årskurs 7–9 på en andra.

– Vi kommer att skänka tio procent av det överskott vi får från biljettintäkter och fikaförsäljning till BRIS. Resten går till vår avslutningsmiddag, säger Sebastian Eriksson.