Ny trafikutredning om Storbrunn

En ny utredning för att få till en bättre lösning på trafiksituationen vid Storbrunn i Östhammar är just nu ute på remiss.

Två alternativ.  Frösåkersvägen kan bli ny huvudled genom Östhammar, samtidigt som Klockstapelsgatan vid Storbrunn blir gåfartszon.

Två alternativ. Frösåkersvägen kan bli ny huvudled genom Östhammar, samtidigt som Klockstapelsgatan vid Storbrunn blir gåfartszon.

Foto: Fotograf saknas!

Östhammar2017-02-05 08:58

Genom det stundande bygget av nytt huvudbibliotek i Storbrunnsparken intill biografen vill kommunen även skapa en sammanhållen kulturell och social mötesplats. Målet med trafikutredningen är att binda ihop området vid det nya kulturhuset med stadskärnan samtidigt som det skapas fler ytor för människor att gå och cykla.

Två alternativ presenteras i utredningen. Det ena förslaget innebär att dagens huvudled behålls, men att framkomligheten för fotgängare underlättas genom att körbanan smalnas av från 9 till knappt 7 meter. Asfaltsytan på Klockstapelsgatan ersätts av betongmarksten mellan Rådhusgatan och Frösåkersvägen, som ligger på baksidan av Storbrunn. Flera träd planteras också för att skapa en mer trivsam miljö. Kostnaden uppskattas till 7,5 miljoner kronor.

Det andra förslaget innebär att dagens huvudled flyttas till Frösåkersvägen, där det i dag främst körs busstrafik. För att klara mer biltrafik måste vägen breddas vilket kräver att berg schaktas bort. Enligt förslaget skulle ytorna framför Storbrunn på Klockstapelsgatan få mer fotgängarvänliga ytor, vackrare markbeläggningar, mer träd och planteringar samt en mer estetisk möblering med soffor, planteringar och cykelparkeringar. Kostnaden uppskattas till 9,5 miljoner kronor.

Tekniska kontorets chef Annila Bexelius säger till UNT att trafikutredningen ska ses som en idéskiss inför fortsatt arbete. Hon poängterar också att det i inget av fallen handlar om att stänga av någon gata för biltrafik.

– Vi stänger inga infarter, och för trafiken mot Rådhustorget är det ingen skillnad mot i dag. Däremot leder man huvudtrafiken bakom Storbrunn om det skulle bli alternativ två. Men det här är på ett mycket tidigt stadium för att bredda diskussionen.

Någon dialog med Upplands Lokaltrafik har kommun än så länge inte haft.

– Nej, jag vill noga understryka att man inte har rett ut allting ännu. Det är jättebra om många har synpunkter och berättar för oss hur man tycker och tänker.

Fram till 17 februari kan synpunkter lämnas till tekniska kontoret. Trafikutredningen är dock svår att hitta på kommunens hemsida, har flera personer påtalat. Annila Bexelius håller med.

– Jag fick själv leta en del. Men jag kan framföra synpunkterna till våra kommunikatörer.

Alternativet att bygga en helt ny sydlig infart mellan Börstil och Albrektsgatan behöver utredas mer, säger Annila Bexelius.

– Vi behöver utreda hur mycket trafikflöden man faktiskt avlastar stan med genom att bygga en ny väg, och även se till behoven i framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om