Priset ges för den marknadsföringsinsats som gjordes i samband med att Östhammars kommun var matchvärd för en av IK Sirius allsvenska matcher i fotboll förra året. Bland de prisade hejaramsorna märks: ”Här är vackert, här är skönt, här är gräset alltid grönt, Öst-ham-mar” och ”Härlig fritid, gott om jobb, vinner gör vi med en lobb, Öst-ham-mar” samt "Vi har skärgård, vi har fest, vi är dom som vinner mest, Öst-ham-mar". Projektet har skett med stöd av Tillväxtverket och handlar om stärkt lokal attraktionskraft.

– Vi vill att våra grannar i Uppsala ska känna både nyfikenhet på vad Östhammar har att erbjuda och att de ska känna sig välkomna. Därför känns det relevant för oss att synas på plats i Uppsala, säger Ulf Andersson som är näringslivschef i Östhammars kommun, i en kommentar.

Motiveringen till priset lyder bland annat:

"Ett bevis på att kommunikation inte behöver vara dyr eller tidskrävande. Här har man gått på magkänsla och snabbhet samtidigt som man lyckas vara relevant. Ett tecken på att man förstår sin målgrupp och har förmågan att väcka känslor".

– Vi åker in till Uppsala och gör en sådan här grej, i stället för att stå i Östhammar. Det väcker en del tankar. Jag ser att vi kommer att öka vår närvaro i Uppsala. Vi vill synas där, säger Ulf Andersson.