Arenans pressansvarige David Lagerlöf möter upp vid entrén och vi färdas över denna obeskrivligt stora arena-yta. Snart dukar de upp sig, teamen, i år kan de vara runt 250. Till vänster ligger campingen som påminner om en rockfestivals med husvagnar och tält. Det är fredag och ännu glest bland besökarna, David Lagerlöf säger att köerna brukar börja på lördagen. Han är fotograf i grunden och var från början inte särskilt intresserad av dragracing.

– Men jag lär mig, ler han. Jag gillade det från första stund. Top Fuel är värsta klassen!

Närheten till dragracingteamen är unik, berättar han, som besökare kan man gå runt och kolla in hur långt ens idoler kommit i förberedelserna inför kval och tävling.

Artikelbild

| Kval. Dragracing på Tierp Arena.

Dragracing beskrivs som ”världens snabbaste motorsport” – vanligtvis mäter tävlingssträckan 1/4 engelsk mile, det vill säga 402,33 meter – och någon sa att det är som en bil, mc och raket på samma gång.

Inför besöket inne på arenan utrustar vi oss med både öronproppar och hörselkåpor. Det ena motorvidundret efter det andra far iväg i obeskrivligt hög fart och man undrar hur de får stopp på åkdonen.

Utanför, i kön in till arenan, väntar 24-åriga Helena Olsson från Mora på sin tur i bilen hon tävlat med i sex säsonger i farter över 200 km/h:

­– Det är adrenalinet, folket och gemenskapen på tävlingarna, säger hon.

Artikelbild

| Hjälp. Tekniker till undsättning under kvalet på Tierp Arena.

Hos team Nitrobear intill lägger mekanikerna Fredrik Karlsson och Micke Elfvén sista händerna på föraren Björn Mårtensson enorma däck.

Varför är de så tjocka?

Artikelbild

| Inen rök utan eld. Uppvärmning inför fredagens kval på Tierp Arena.

– Det har med greppet mot ytan att göra, sen gör centrifugalkraften dem högre och smalare, förklarar Micke Elfvén och båda rankar de Tierp Arena som ”Europas bästa”.

– Här hjälper alla team varandra om något fattas – ända tills vi står framför portalen, då är det tävling!

Artikelbild

| Dragracingqueen.Anita Mäkelä, Finlands stolthet i den tyngsta dragracingklassen Top fuel, berättar om sin bil för fansen.

I nästa husvagn pratar finska föraren Anita Mäkelä med några fans. Hon har kört sedan mitten av 1990-talet och tävlar i klassen Top Fuel, där man når 100 km/h på 0,8 sekunder och runt 500 km/h på totalt fyra.

Jag har hört att du är drottningen av dragrace?

– Nä, men jag är europeisk champion!

Vad är det som gör sporten så speciell?

– Det kräver sin specialkompetens som hela tiden byggs på. Du måste vara där i stunden, för du får inte tillbaka en enda sekund. Det blir en livsstil, men det är också en hobby. Rädd? Nä, då skulle jag inte hålla med det här.