Tierp Arena gör nystart med rallycross

Tierp Arenas satsning pÄ en bana för rallycross Àr i gÄng igen. En ansökan om bygglov har lÀmnats in till Tierps kommun. MÄlet Àr att banan ska stÄ klar nÄgon gÄng under 2018.

Satsar pÄ rallyt. Urban Axelsson Àr ny platschef Tierp Arena. Han hoppas kunna börja bygga den nya rallycrossbanan redan i höst.

Satsar pÄ rallyt. Urban Axelsson Àr ny platschef Tierp Arena. Han hoppas kunna börja bygga den nya rallycrossbanan redan i höst.

Foto: Magdalena Prevéus

Tierp2017-05-07 09:00

I onsdags lÀmnade Tierp Arenas platschef Urban Axelsson in ansökan om bygglov för rallycrossbanan och med den en liten skiss över hur banomrÄdet Àr tÀnkt att se ut. Satsningen Àr dock kraftigt försenad. Enligt tidigare planer skulle banan vara fÀrdig under vÄren 2017. Det blev inte sÄ. Men med Urban Axelsson som ny platschef ska planerna alltsÄ realiseras.

– Vi har gjort en genomlysning av verksamheten och kommit fram till att vi frĂ„n och med nu ska satsa pĂ„ tvĂ„ former av motorsport, dragracing och rallycross, sĂ€ger han.

Enligt Urban Axelsson Àr rallycross en sport pÄ kraftig uppgÄng med tÀvlingar pÄ alla nivÄer inklusive VM.

– Sverige har enormt bra förare och flera duktiga Ă€r pĂ„ gĂ„ng. Flera stora bilmĂ€rken satsar ocksĂ„ pĂ„ rallycross sĂ„ det finns resurser. MĂ„let Ă€r att kunna arrangera en VM-deltĂ€vling nĂ€r banan Ă€r klar. Men det krĂ€ver att vi anlĂ€gger den bĂ€sta banan, sĂ€ger han.

Publiken gillar rallycross, som Urban Axelsson beskriver som en gladiatorsport.

– Banan Ă€r kort och trĂ„ng. Det gĂ„r fort och Ă€r spĂ€nnande med mycket nĂ€rkontakt mellan förarna. Det vill publiken ha, sĂ€ger han.

NÀr börjar ni bygga?

– Mycket beror pĂ„ hur lĂ„g tid handlĂ€ggningen tar pĂ„ Tierps kommun. Men man kan sĂ€ga att vi börjar nu. Under juni mĂ„nad kommer vi att göra en markundersökning i 3D för att se vad som behöver göras. Förhoppningsvis kan vi börja bygga i höst. DĂ„ ska banan kunna vara klar nĂ„gon gĂ„ng under 2018, kanske till sommaren.

Vad kommer det att kosta?

– SvĂ„rt att svara pĂ„ innan vi gjort alla undersökningar. Det handlar om tiotals miljoner kronor, sĂ€ger Urban Axelsson.

Banan ska vara knappt 1450 meter lÄng och anlÀggas i anslutning till dagens arenaomrÄde. Planen Àr att bygga en sÄ kallad topografisk bana med hopp och doserade kurvor. Det innebÀr att Tierp Arena kanske mÄste pÄla för att fÄ en grundförstÀrkning som hÄller.

– Idag Ă€r det ju bara den gamla landningsbanan som Ă€r förstĂ€rkt. Utanför den Ă€r det lerjord.

Nya lÀktare mÄste ocksÄ till, och skÀrmar för storbilds tv sÄ att publiken kan se hela loppet frÄn lÀktare och restauranger.

Parallellt med rallycrossen ska Tierp Arena satsa pÄ mÀssor, konserter och andra större arrangemang som drar mycket publik och krÀver stora utrymmen.

– Vi har stora konferensrum och kan ta emot enormt mycket folk pĂ„ omrĂ„det för alla möjliga sorts arrangemang. Det mĂ„ste vi anvĂ€nda oss av, sĂ€ger Urban Axelsson.

Kort och intensiv tÀvling

Rallycross körs med specialutrustade bilar pÄ en bana med grus- och asfaltsunderlag.

Banans lÀngd Àr cirka 1 000 meter. En tÀvling bestÄr av ett eller flera heat med flera bilar i varje.

Den första rallycrosstÀvlingen, för sÀrskilt inbjudna rallyförare, Àgde rum den fjÀrde februari 1967 pÄ Lydden circuit utanför Dover i Storbritannien.

Den första svenska rallycrosstÀvlingen kördes den 17 oktober 1971 i Hedemora och vanns av rallystjÀrnan Per Eklund i en Saab V4.

Idag Àr Sverige en framstÄende nation i rallycross med förare som Kenneth Hansen som tagit mÄnga EM-guld.

KĂ€lla: Wikipedia/ Svensk bilsport

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om