En förstärkning med 400 platser i morgon- respektive kvällstrafiken, på tre avgångar från Uppsala till Stockholm och två i omvända riktningen på kvällen. Så vill SJ lösa den akuta bristen på platser.

– Vi hoppas att det här ska vara på plats redan på måndag. Vi omprioriterar och tar kapacitet från vår fjärrtrafik för att öka mellan Uppsala och Stockholm. Ambitionen är att alla ska få en sittplats, säger Crister Fritzon, vd på SJ.

De nya vagnarna ska gå på avgångarna 07.42, 07.48 och 08.12 från Uppsala och 17.40 och 17.52 från Stockholm.

Skälet till att pendlarna prövats så hårt sedan i höstas är att de förändringar som SJ då genomförde har lockat långt fler resenärer än man trott.

– Vi trodde på en ökning med 10 procent, den har hittills blivit 20 procent. Det är en succé helt enkelt.

Succé? Många resenärer är väldigt upprörda över platsbristen. I exempelvis UNT:s facebookgrupp Pendlingskollen skriver folk att SJ är arrogant och uselt. Hur ser du på kritiken?

– Vi vill vara attraktiva och hoppas på fortsatt ökning av resandet. Därför är det jätteviktigt för oss att snabbt sätta in åtgärder, och det är det vi gör nu. Vi förstår pendlarnas besvikelse och att det är jobbigt när man inte får sittplats, och det är tråkigt att folk upplever oss som arroganta.

Ni hoppas på ännu fler resenärer alltså. Hur ska ni klara trafiken då?

– Vi får hela tiden fortsätta att utvärdera och analysera resandet på varje avgång för att optimera. Fortsätter resandet att öka som vi hoppas får vi utöka mer och införa fler avgångar. Vi kanske kan hyra in tåg. Vi utesluter inget.

Många efterfrågar möjligheten att åka med Movingobiljett även på intercity tåg. Kommer ni ändra det?

– Det skulle inte lösa problemen eftersom det handlar om väldigt få platser. De tåg som kan vara aktuella är dessutom redan överfulla, och har varit nära att behöva stoppas på grund av arbetsmiljöproblem för personalen.

Många resenärer oroar sig för säkerheten på tågen när folk får sitta bland bagage och i trappor. Är resorna säkra?

– Säkerheten tullar vi aldrig på. Hade det varit en säkerhetsrisk hade vi inte kunnat köra tågen. Men vår personal har bedömt att det inte är så. Men det här är ändå inte en situation vi vill ha.

Den här regionen växer kraftigt och fort. Hur ska ni klara behoven på längre sikt?

– En viktig sak är bygga fyra spår mellan Uppsala och Stockholm, och där har det ju kommit positiva besked. Sedan har vi satt in över 100 vagnar i Mälardalen jämfört med 2017. De kommer vi att kuna få loss när det blir nya tåg i Mälardalen. Så det finns stor kapacitet över tid.

Förutom trängseln har det också varit stora problem med stopp och förseningar i trafiken. Det kan inte SJ lösa själv, säger Crister Fritzon. Det är framförallt en fråga för Trafikverket.

– Vi har råkat ut för mycket störningar i januari. Där måste vi jobba mycket mer med Trafikverket.

Vad är det Trafikverket behöver göra konkret?

– Jobba med trimningsåtgärder, som signalsystem, kontaktledningar, växlar, och så vidare. De har nu fått en utökad budget av regeringen för det. Det är positivt.

Är du nöjd med Trafikverkets jobb?

– Jag tycker att de jobbar bra, men att de kan göra mer. Framför allt behöver alla aktörer jobba mer tillsammans, SJ, Trafikverket, SL och UL.

Kollektivtrafiknämnden i Region Uppsala har i dag i ett pressmeddelande bjudit in er till sitt nästa sammanträde. Kommer ni?

– Självklart. Vi för kontinuerligt dialog med UL och SL. Alla måste undersöka hur man kan öka sin trafik.