Genom sociala medier kan åsikter spridas blixtsnabbt, och enligt experten Emanuel Karlsten är den nya tekniken ett demokratiskt redskap.

Kritiken mot polisen har snabbt spridit sig som en löpeld över det sociala nätverket. Sedan det publicerades för fyra dagar sedan har inlägget fått 2 600 kommentarer, och på måndagseftermiddagen hade fler än 49 000 personer klickat på ”gilla”.
– Det är helt ofattbart, säger Maritha Forslund från Sandviken. Hon skrev inlägget i fredags kväll, sedan hennes dotter fick sin romantiska afton med pojkvännen störd av en polis.

De två ungdomarna, 19 och 22 år gamla, satt på klipporna i Öregrund och drack en cider. Polisen hällde ut både den öppnade ciderburken och en oöppnad flaska vin, och skrev upp ungdomarnas kontaktuppgifter.
– Jag vet att polisen gjorde rätt, men jag tycker att det var överdrivet. Polisen hade kunnat vara snällare, säger Rebecca Forslund, som fick sin dricka uthälld.

Många på Facebook håller med henne. Kommentarsfältet svämmar över av människor som ifrågasätter bemötandet som överdrivet nitiskt och otrevligt, och flera är arga på poliskåren som helhet.
– Jag hade aldrig kunnat ana att det skulle ta sådana proportioner. Jag skrev bara för att jag blev så irriterad över att de fick sin kväll förstörd, förklarar Maritha Forslund.

I Uppsala län är det polisens presskontakt Lisa Sannervik som tillsammans med två kolleger på informationsenheten sköter myndighetens närvaro på nätet. Trots kritikstormen tycker hon att det är bra att polisen finns tillgänglig på nätet, för att skapa tvåvägskommunikation med allmänheten.
– Vi vill kunna ha en dialog med medborgare och se vad de tycker är viktigt. Syftet med Facebook-sidan var att kunna ha den dialogen på ett annat sätt, precis som att vi är ute och patrullerar i samhället, säger Lisa Sannervik.

Men ännu har inte polisen svarat Maritha Forslunds inlägg på något sätt.

Det är väl inte mycket till dialog om man inte svarar?
– Det blir det ändå, för vi får ta del av vad folk tycker om vår verksamhet. Så jag tycker att vi får värdefull information från allmänheten.

Antagligen kommer polisen att bemöta inlägget på något sätt.
– Vi har inte tagit ställning till hur ännu. Att försöka bemöta ett inlägg med 2 600 kommentarer är väldigt svårt.

Kritik från besvikna medborgare är inte det enda som kan spridas blixtsnabbt via nätet. Även polisens egna fadäser har fått stor uppmärksamhet och ibland rubriker. För en månad sedan skrev UNT om Uppsalapolisens twittrande om brottslingars etnicitet, och i söndags tvingades Växjöpolisen stänga sin faceboook-sida helt sedan ett inlägg om omhändertagandet av en 16-åring lästs uppemot 800 000 gånger. Med den nya tekniken får man som privatperson en helt annan möjlighet att göra sin röst hörd, enligt journalisten Emanuel Karlsten, som specialiserat sig på sociala medier.
– Det som gör skillnad är just att det får ett sådant eko. Budskapet förstärks av att det sprids, och att många ”gillar” det.

Är myndigheter aktiva och använder sociala medier på rätt sätt tror han att nätet kan öka förståelsen för deras arbete.
– Det är bra, både för att allmänheten kan få uttrycka sitt missnöje, men också för att polisen får en kanal att förklara varför man har gjort som man har gjort.

I förlängningen innebär det att polisens och andra myndigheters arbete och agerande blir mer satt under lupp.
– I grunden tycker jag att det är positivt. Sociala medier är ett bra demokratiskt redskap. Medborgare kan göra sina röster hörda, och myndigheter granskas av alla.