Från tidig morgon till sen kväll – och så resterande timmar av dygnet också. Att gräva upp E4:an för att lägga dit en ny vägtrumma är inget nio till fem-jobb. Det stora arbetet drog i gång klockan 04 på måndagsmorgonen och när UNT är på plats ett och ett halvt dygn senare finns bara ett stort hål där de norrgående vägbanorna tidigare låg.

– Jag tror att vi sedan vi började med arbetet tagit bort mellan 300 och 400 lass med jord, grus och sten från arbetsplatsen, säger Kjell Jansson, byggledare på Trafikverket.

De sex personerna som på tisdagseftermiddagen är mitt inne i sitt 12-timmarsskift arbetar i snabbt tempo. Kjell Jansson berättar att mycket arbete har lagts ner redan innan vägen stängdes av.

Artikelbild

– Det är åtminstone en månads planeringsarbete när ett så här stort jobb ska göras. Om maskinerna här skulle gå sönder har vi nya på plats inom 30 minuter.

Att arbetet måste vara planerat in i minsta detalj innan Trafikverket startar upp jobbet på plats beror på att man arbetar under tidspress. Att byta vägtrumman ska inte ta längre än två veckor, skulle något gå fel skulle den svåra framkomligheten på vägen också dra ut på tiden.

– Vi har förhoppningen att vara klara när vi ska, kanske någon dag tidigare till och med, säger Kjell Jansson.

När rusningstrafiken var som värst på måndagsmorgonen var det flera kilometer långa köer förbi platsen. Men redan under tisdagen hade läget förbättrats, enligt Trafikverket.

Artikelbild

– I morse var det kanske 700 meter kö. Jag skulle tro att många väljer andra vägar efter att ha hört om att vi jobbar här. Det är mycket bättre i dag, säger Kjell Jansson.