Häll i en liter vatten, fyll på med en matsked vinäger och släng i några isbitar. Solen har precis börjat gå ned och med en grönskande sommaräng i bakgrunden lägger Johan Hedberg ned en näve färska hallon i en stor skål. I klippet, som är ungefär 40 sekunder långt, visar han ett enkelt knep som får nyplockade bär att hålla längre än bara några dagar i kylskåpet. Det har spelats över 19 000 gånger och är det första klippet som laddades upp på Youtube-kanalen "Matgeek". Tre år och 878 klipp senare har kanalen nästan 200 000 unika följare.

– I början var jag vansinnigt nervös över att ställa mig framför kameran, men nu för tiden är det ganska lugnt, säger Johan Hedberg.

Det första klippet spelades in på terassen vid Johan Hedbergs fritidshus utanför Sala. I dag har han en helt egen studio med ett stort skafferi och ett alldeles nytt kök i Eklundshov. På ena väggen hänger sex kastruller och ett 20-tal knivar prydligt på rad. På diskbänken står nyinhandlade matkassar redo att packas upp. Han har köpt lax som han ska använda till ett av sina kommande klipp.

Artikelbild

| Framgångsrik kombo. Intresset för både teknik och mat går väl ihop med att ha en kanal för matlagning. Johan Hedberg filmar och klipper själv, och nu hoppas han på att nå 200 000 följare innan året är över.

– Min tanke med mat är att det ska vara nyttigt, det ska gå snabbt att laga och mina barn ska tycka om att äta det.

Johan Hedberg har en bakgrund som PR-konsult och marknadschef, men när lusten för att hålla på med marknadsföring började svalna förstod han att det var mat och bakverk han ville ägna sin tid åt. Då hade han redan skrivit recept för olika tidningar och drivit en egen matblogg under många år. Efter en överenskommelse med sin fru sa han upp sig från jobbet på PR-byrån för att ställa sig i köket på heltid.

– Jag har alltid haft inställningen att jag byter jobb om jag kliver upp på måndagarna och har ångest. Min fru sa att om jag bara slutar gnälla om att jag vill jobba med mat så skulle jag få ett år på mig att se om det funkade.

Året gick och både Johan och hans fru upptäckte att matlagning som yrke faktiskt gick ihop.

Artikelbild

| Influerad. Ett återkommande tema I Johans matlagning är influenserna från det japanska köket. Det syns inte minst på antalet riskokare i köket.

– Det gav mindre pengar, men det funkade och framför allt så hade jag väldigt roligt.

Intresset för matlagning har funnits ända sedan barnsben då han ofta lagade mat tillsammans med sin mamma. Dessutom jobbade farmor som hemkunskapslärare. När bloggen och receptskrivandet gick bra blev uppdragen fler och fler, och under 2014 blev han kontaktad av ett medieföretag som föreslog att han skulle ta med sig arbetet från bloggen till att starta en egen kanal på Youtube.

– Det var mitt uppe i hela övergången från linjär-tv till att "on demand" blev populärt. Om det inte till och med var lite för sent så kändes det hyfsat rätt i tid, säger han.

I början tog han plats bakom kameran och använde bild, text och ljud för att ge enkla tips att använda i köket. Men för att få fler följare blev han tvungen att även stå framför kameran själv. Han berättar att det tog ungefär ett och ett halvt år innan kanalen tog fart allvar.

– Jag klipper allting själv och många tycker att det är roligt när det blir lite fel ibland. När jag spelade in ett klipp på hur man lagar julgröt i en vakuumförpackning blev det en enda röra. Sånt gör det mer mänskligt och trovärdigt.

Skaran av följare ökade främst under förra året, och mot en vägg i studion står en tavla med på en Youtube-logga i silver som vittnar om den första milstolpen som nåddes i fjol (då gick kanalen från 30 000 till 130 000 följare).

– Man får en sån av Youtube när man når 100 000 följare. När man når en miljon följare får man en likadan i guld. Det blir nog omöjligt eftersom mina klipp är på svenska, säger han.

Även om Johan Hedberg menar att det någonstans finns en gräns för antalet följare ser han inte något slut på idéer. Detta trots att hans klipp börjar närma sig 900 till antalet.

– Fördelen med att jobba med mat är att det är ett så outtömligt ämne. Jag får förslag på nya klipp från mina följare hela tiden och om inte det räcker till har jag ett långt dokument med idéer, säger Johan Hedberg.

Men klippen handlar inte bara om tips och tricks för hemmakocken. I det populäraste klippet, som har setts inte mindre än 800 000 gånger, får tittarna se hur det går till på en godisfabrik. Men innan bilderna från produktionen av hallon- och lakritsskallar börjar rulla står Johan i sitt kök och berättar att klippet är sponsrat av ett företag. I det här fallet har Johan fått betalt för att göra klippet och lägga ut det på sin kanal. Den typen av inkomster, som på marknadsföringsspråk kallas för "branded content", finansierar delar av Johans arbete.

Men tycker du inte att det finns en konflikt i att du förespråkar nyttig mat och samtidigt gör reklam för godis?

– Nej, det tycker jag inte. Det ena måste inte utesluta det andra och jag tror att det går att äta hyfsat nyttig mat sex dagar i veckan för att tillåta sig att slarva lite på dag sju. Man behöver inte leva som en asket för att äta nyttigt.

Att vara stor på internet innebär inte bara många följare och trevliga kommentarer. I slutet av sommaren hamnade Johan i vad som skulle kunna kallas för ett "internetbråk" med bloggaren och Youtubern Ida Warg. Det började med att Ida Warg la upp klipp där hon berättar vilka varor hon aldrig skulle köpa i en matbutik. Johan Hedberg svarade med en egen video där han menade att flera av Ida Wargs påståenden om varorna var direkt felaktiga. Efter det valde flera personer att skriva grova kränkningar till Ida Warg, och i ett avslutande klipp läste hon upp några av meddelandena hon fick ta emot. Hon riktade också kritik mot att Johan Hedberg valde att kritisera hennes klipp offentligt i stället för att kontakta henne privat.

– Hon valde att lägga ut det här klippet på en offentlig plattform och jag försökte formulera mig nyanserat. Det var många andra som skrev rena påhopp till Ida, och då gick jag in i kommentarerna och markerade att man inte kan uttrycka sig hur som helst bara för att någon har fel i sak. I mitt eget kommentarsfält läser jag alla kommentarer och modererar om det behövs. Där har jag ett ansvar precis som vilken tidning eller mediehus som helst.

Även utanför kameran är det en hel del arbete som måste göras. Det brukar ta runt 1-2 timmar att klippa filmerna, och mycket tid går åt till andra praktiska saker. Tre år sedan starten är han fortfarande nöjd med sitt beslut att gå "all-in" på matlagningen.

– En gång var det en ung kille som hörde av sig och sa att de tittade på mina klipp på hemkunskapen. En annan berättade att han slog en egen bearnaisesås till sina föräldrar efter att ha sett mig på Youtube. Det är min belöning och det känns jäkligt tillfredsställande.