Champagnekorkarna smäller och klockorna ringer in det nya året! För många av oss handlar det inte bara om ett nytt år — utan ett helt nytt liv.

Drygt hälften av alla svenskar avger nyårslöften. Men är nyåret verkligen den bästa tiden för löften? Absolut inte, säger expertisen.

Ingen annan tid på året blir svensken så generös med löften som på nyåret. Vi lovar än det ena, än det andra. 55 procent av alla svenskar avger någon form av nyårslöfte.

Svenskens nyårslöften är ofta präktiga. Något ska förändras (till det bättre) i grunden. Vi ska sluta röka eller snusa, vi ska bli smalare, börja springa, gå på gym, äta mindre — eller mer (nyttigt).

Men är nyårsafton verkligen rätt tid för att lova djupgående beteendeförändringar?

Stor utmaning

Nej, säger psykologen Liria Ortiz, som ofta anlitas som expert i motivation och förändring. Nästan vilken annan tid på året som helst är bättre än just nyårshelgen.

- Att förändra sina vanor, vilket nyårslöften nästan alltid handlar om, är något som innebär en ansträngning och kräver uthållighet. Men vinterveckorna som följer efter nyåret är den tid på året då vi är som tröttast. I den meningen är det nog en ganska stor utmaning att orka med en beteendeförändring precis under den här delen på året.

Julfrossan bidrar

Anledningen, säger hon, är att nyåret ger löftet en högtidlig inramning. Nytt år — nytt liv. Skål! Att vi dessutom är dästa och tyngda av dåligt samvete från julhelgens excesser av mat och dryck gör ju naturligtvis också sitt till. Nu får det vara nog!

Men varför inte pröva ett annorlunda löfte? frågar sig Liria Ortiz: Som att njuta mer av livet.

- Många skulle nog behöva förändringar i den riktningen också. Att resa mer! Att äta på de 10 bästa restaurangerna där man bor! Eller att ge sig mer ledighet!

Ha delmål

Men hur gör man då, oavsett typ av löfte, för att lyckas?

Enligt Liria Ortiz finns en del knep. Att ha delmål är en strategi, så att du märker tidigt att förändringen är påbörjad. Att förlika sig med ett och annat bakslag är en annan.

- Acceptera att du snubblar på vägen. En annan god idé är att göra en tydlig förändringsplan och ha konkreta mål. Ha inte "Att få bättre motion" som mål, utan mer "Nu ska jag gå i trapporna på jobbet" eller "Nu ska jag kliva av en station tidigare." Lägg sedan till ett annat mål, till dess att du är nöjd.