Mörk vintermorgon råder på Tierps station. Lite som tomtenissarna i "Midnatt råder" smyger så pendlare fram ur de mörka vrårna och plötsligt, bara någon minut innan Upptåget kommer, är perrongen välfylld. På sin bana från Gävle har tåget redan fått många passagerare, men Tierpspendlarna tillhör ändå de lyckligt lottade: än finns gott om sittplatser.

Oksana Dons-Möller åker varje dag från Tierp.

– Det är smidigt, i alla fall när det går i tid och det gör det för det mesta, säger hon.

Artikelbild

| Vart är de på väg? Många kliver av och många kliver på Upptåget en vardagsmorgon i Tierp.

För henne här de 36 minutrarna till Uppsala en stund på dagen där hon stänger ute annat. Hon håller inte som de flesta andra på med telefonen.

– Jag ser det som egen tid och slappnar bara av. I bland läser jag.

Upptåget är mycket viktigt för Tierp, säger hon.

– Bra förbindelser öppnar möjligheter för oss.

Artikelbild

| Amanda Andersson använder tågresan till skolan i Örbyhus till att sminka sig. Kompisen Emma Jakobsson gör vad de flesta på tåget gör, mobilsurfar.

Tåget fylls på i Tobo och Örbyhus i de uppländska skogarna och folk har fått börjat stå vid dörrarna. Tystheten är slående, med tanke på hur många som är ombord. Ali Demir är på väg från Örbyhus till svensklektionerna i Uppsala. Så här mycket folk är det alltid på tåget, och det är alltid så här tyst. Börjar man prata med några känns det som att de undrar vad man håller på med, säger han med ett skratt och lägger till att tåget är bra och att det inte finns något att klaga på.

En som däremot får prata med folk utan att det är konstigt är tågvärden Peter Engström.

Artikelbild

| Ali Demir, till vänster, åker Upptåget från Örbyhus varje dag och är mycket nöjd. Enligt tågvärden Peter Engström är det vanligaste problemet att folk tror att det går att köpa biljett kontant.

– Jag lär känna en hel del pendlare. Jag har fått nya vänner här.

Han är påtagligt stolt över Upptåget och berättar att de faktiskt ligger i toppen i tågbolagens egen punktlighetsliga. Av samma stolthet verkar han dock skämmas över platsbristen. Det här skulle ha varit ett längre tåg, men tekniskt mankemang i Gävle gjorde att tåget blev kort, förklarar han.

Artikelbild

| Många passar på att jobba på tåget, som Henrik Johansson på väg från Gävle till Stockholm. "Upptåget är billigare än SJ, och mer jobbvänligt än buss eller bil. Och så är det bra för miljön", säger han.

Vi plockar upp nya passagerare i Skyttorp och Vattholma och trängseln är påtaglig redan innan vi angör Storvreta. Där kliver den stora skocken ombord. Susanna Forsström åker varje morgon från Skyttorp till Uppsala.

– Större tåg är väl det jag skulle vilja ha, annars är det jättebra, säger hon.

Artikelbild

| Niklas Nordberg skulle inte flyttat med familjn till Storvreta om det inte vore för Upptåget.

LÄS MER: Dubbeldäckare ska rädda Upptåget

LÄS MER: Överfulla tåg upprör pendlarna

Artikelbild

| Upptåget knyter ihop de små orterna i länet med Gävle, Uppsala och Stockholm.

Hon står som många andra med lurar i öronen, i dag är det tung musik som Sabaton och System of a down som strömmar in i hennes hörselgångar. Men hon har inget mot att växla några ord med UNT - eller någon annan.

– Men vi är Sverige, vet du, här pratar man inte med någon okänd.

I gången mellan sätena står Niklas Nordberg, på väg från Storvreta till jobbet på Uppsala science park. Även han efterlyser större tåg, men tycker att Upptåget i det stora hela fungerar väl. Och för honom har tåget haft en avgörande betydelse.

– Vi hade inte flyttat till Storvreta om det inte varit för Upptåget.