Unga kan i dag enkelt beställa och köpa sprit och öl via sociala medier. När UNT gör en sökning på "vodka Uppsala" hittar vi snabbt ett tjugotal konton. Om sig själva skriver de bland annat "Utkörning i hela Uppsala!" "Aktiva 24/7" "Vodka finns alltid inne!". Sprit och öl säljs i flaskor och i bag-in-box.

Utanför Lundellska gymnasieskolan i Uppsala står tre sjuttonåriga killar som har rast. De vill vara anonyma, men har inget emot att berätta om spritförsäljningen i sociala medier.

– De här kontona lägger till en på Insta och Snap och skickar meddelanden om att de har sprit att sälja, säger en av killarna.

Artikelbild

| Att sprit går att köpa via Instagram och Snapchat är allmänt känt bland ungdomar, enligt från vänster Thea Jansson, Lisa Jansson, Johanna Svärd och Moa Zander.

– Jag tror att alla jag känner har varit med om det, säger hans kompis.

Själva har de inte köpt alkohol via sociala erbjudanden – de festar inte så ofta, berättar de – men de känner flera som har gjort det.

– Det är ju ett så himla enkelt sätt att få tag på sprit.

Vad tänker ni om det?

Artikelbild

Skärmdump från ett av många spritkonton på Instagram.

– Att det inte är särskilt bra för man vet ju inte vad det är i de där flaskorna.

– Eller var det kommer ifrån. Eller vem som får pengarna.

Artikelbild

| Hilde Wiberg på Uppsala ungdomsjour säger att spritförsäljningen på sociala medier är en okänd värld för många föräldrar.

Vid ett bord inne i skolan sitter fyra tjejer som läser andra året på ett ekonomiskt program. Även de konstaterar att alkoholförsäljning via sociala medier är allmänt känt bland ungdomar.

– Ja, det är vanligt. De som säljer skickar ut förfrågningar om att man ska följa dem. Jag känner till personer som köpt alkohol där, säger Lisa Jansson.

– Jag har sett reklam från dem både på Instagram och Snapchat och också hört kompisar som pratar om det, säger Moa Zander.

Tror ni att vuxenvärlden har koll på det här?

– Nej ... bara om deras barn berättat, säger Lisa Jansson.

En som väl känner till spritkontona på sociala medier är Hilde Wiberg, verksamhetschef för Uppsala kommuns ungdomsjour.

– Jag har försökt att berätta om det här i ett flertal år nu, men få förstår vidden av det. Men vi är regelbundet ute på skolor och talar med personal och föräldrar om ungas vanor och nätet och i sociala medier, och då pratar vi alltid om det här som verkar vara en okänd värld för många föräldrar, säger hon.

Sociala medier har underlättat kontakten med ungdomar för dem som vill sälja sprit, och även andra droger. Nu når man varandra lätt och snabbt. På Snapchat försvinner dessutom informationen om försäljningen efter en stund, vilket gör det mycket svårare för föräldrar att hålla koll.

– Det kan komma ett meddelande på de ungas Snapchatkonto om att det just nu finns 250 nyinkomna flaskor, att det är först till kvarn som gäller, och så kör de ut till någon plats där barnen bor. Dessutom kanske de erbjuder en joint på köpet, alltså droger.

Enligt Hilde Wiberg visar statistiken från socialtjänstens ungdomscentrum vilka droger som unga använder. I urinprov som lämnats påträffas bland annat cannabis, tramadol, kokain och hasch.

När det gäller alkohol berättar hon att hon varit med och hittat sprit utanför skolor. Ungdomar har fått en leverans i närheten av skolan och sedan gömt det under buskar och ris till skoldagens slut .

– Jag har också kommit till utomhusfester då leveranserna kommit direkt dit, säger hon.

Vad kan då göras åt det här?

– Vi kan öka medvetenheten, det är därför vi är ute så mycket och berättar om hur sociala medier fungerar och vad som händer där så att föräldrarna kan ställa rätt frågor till sina barn. Sedan ska man om man upptäcker något tipsa polis och socialtjänst. Ju fler tips om leverantörer och lager vi får, desto lättare blir det för oss och polisen att motarbeta det.