På Facebookgruppen Uppsalapendlarna är irritationen stor. Flera vittnar om knökfulla tåg där folk tvingas sitta i trappor och gångar. Elisabeth Watson Straarup från Uppsala jobbar i Stockholms city och har pendlat sedan 2001. Hon tycker det alltid varit mycket folk på tågen. Men sedan biljettsystemet Movingo* infördes har det blivit olidligt.

LÄS MER: UNT startar grupp för pendlare

– Det är fruktansvärt fullt. Jag tvingas ta andra tåg än jag brukar för att få en plats. Jag får räkna min restid som arbetstid och då måste jag kunna sitta. Nu måste man vara vid tåget minst tio minuter tidigare för att få en plats. Det blir ingen tidsvinst, bara stress, säger hon.

Artikelbild

| Movingo. Sedan det nya biljettsystemet infördes har resandet ökat kraftigt, enligt SJ.

De nya snabbtågen står i den södra delen av perrongen, så de flesta hoppar på de ordinarie tågen. Det gör att snabbtågen inte är fulla.

Elisabeth Watson Straarup har kollat den nya tidtabellen och säger att SJ bara kör fem pendeltåg mellan 07 och 08 på morgonen då de flesta åker. Tidigare fanns åtta avgångar.

– Dessutom är tågen kortare än tidigare. Om de inte kör fler tåg så måste de sätta in fler vagnar, säger hon.

NYHET: Gå med i UNT:s nya grupp Pendlingskollen

Artikelbild

| Tomt. Få passagerare i snabbtåget trots att det bara är några minuter kvar till avgång.

Från Knivsta är det ännu värre. Anneli Löfling som pendlat sedan 2003 har börjat köra bil till Akalla och ta t-banan därifrån.

– Det finns aldrig en sittplats från Knivsta och när jag åkte hem i torsdags hade tåget bara tre vagnar. Det går inte att pendla med tåg om det ska vara på det här viset, säger hon.

Artikelbild

| Långt bort. SJ:s nya snabbtåg står på den södra delen av bangården så många resenärer hittar inte tåget.

Jan Kyrk, som är affärschef på SJ, är medveten om problemen och säger att trängseln främst beror på att så många fler reser med SJ sedan Movingo införts.

– Det var vi inte beredda på. Från den 10 december har vi infört fler avgångar under dygnet och utökat antalet stolar på tågen. Men det är trångt ändå, säger han.

Flera pendlare säger att tågen är både färre och kortare än tidigare?

– Vi har utökat med 500 platser på morgnarna och 700 på eftermiddagen för att möta anstormningen. Men vi har ett antal lok och vagnar som är trasiga. Det rör sig både om tvåvåningståg och vanliga personvagnar och det gör att vi just nu har färre platser än vi planerat för.

När får ni fram tillräckligt med vagnar?

– Ambitionen är att komma i kapp så fort som möjligt. När kan jag inte säga, vi anstränger oss så mycket vi kan.

Varför står snabbtågen så avsides så att folk inte åker med dem?

– Det stämmer att de inte är så fulla. Vi hoppas kunna få plats på ett spår närmare stationen i Uppsala så att resenärerna inte behöver gå så långt. Då kommer fler att åka med snabbtågen, men det är Trafikverket som bestämmer när det blir.

Varför drog ni in möjligheten att resa med Intercitytågen?

– Därför att de blev för fulla och det påverkade det långväga resandet. Men det påverkar inte den här situationen särskilt mycket. Det är det stora antalet nya resenärer som är huvudorsaken.

Kommer det att var samma kaos till jul?

– Jag kan inte lova att det här ska vara avhjälpt till något speciellt datum. Vi gör vår yttersta. Vi vill inte tappa de nya resenärer vi fått, säger Jan Kyrk.

*Movingo, är ett biljettsystem som både innefattar resor med SJ, UL och SL.